Astronautika: misije

Na sastanku Državne komisije održanom 12. maja 2015. objavljeni su preliminarni rezultati neuspešnog lansiranja teretnog broda “Progres M-27M” obavljenog 28. aprila. Osnovni razlog je prevremena razhermetizacija rezervoara trećeg stepena rakete-nosača “Sajuz 2.1A”.  

Kao što smo pisali, teretni brod “Progres M-27M” je lansiran prema MKS sa oko dve i po tone materijala, ali je usled nepravilnog odvajanja od trećeg stepena rakete-nosača “Sajuz-2.1A” oštećen.

Stepen oštećenja broda, posebno njegovog donjeg pogonskog odseka, je bio toliki da nije bilo moguće uspostaviti kontrolu nad “Progresom”. On je 8. maja sleteo u guste slojeve atmosfere iznad Tihog okeana i sagoreo.  Finansijski gubitak je procenjen na 2,6 milijarde rubalja.

U izveštaju se kaže da je lansiranje proticalo bez problema do momenta odvajanja broda od trećeg stepena rakete-nosača “Sajuz-2.1A”. Za vreme 527. sekunde leta, došlo je do problematičnog odvajanja broda i trećeg stepena. Zbog toga se brod našao na orbitu sa apogejom 40km iznad planiranog, dok je treći stepen dospeo na orbitu sa apogejom nižim za 20km.

Državna komisija je analizom podataka zaključila da je glavni objektivni uzrok povezan sa razhermetizacijom prvo rezervoara oksidatora a zatim i rezervoara goriva. Do prevremenog otvaranja ventila na oba rezervoara se odigralo odmah posle isključenja motora RD-0110.

U normalnim uslovima, ventili se otvaraju tek posle odvajanja teretnog broda. Tada se preostalo gorivo izbacuje iz rezervoara i izjednačavanjem pritiska sa okolnim kosmosom sprečava da dodje do eksplozije trećeg stepena.

U slučaju “Progresa”, ventili su se otvorili pre nego je brod odvojen. Rezervoari pod pritiskom su još uvek imali dovoljne zalihe energije da bukvalno za polovinu sekunde brod katapultiraju na orbitu apogeja visine 270km (40km iznad planirane tačke).

Komisija navodi da su za krajnji odgovor na pitanje zbog čega su se ventili otvorili prevremeno potrebna dodatna ispitivanja, analize i modeliranja.

Ona će biti obavljena u pogonima proizvodjača rakete-nosača kompanije CSKB “Progres” iz Samare, u Moskvi u RKK “Energija” gde je napravljen teretni brod i u KBHA (“Hivatomatiki”) u Voronježu gde je razvijen raketni motor RD-0110 trećeg stepena. Finalni izveštaj će biti objavljen 22. maja.

Podatak da su oba ventila otvorena prevremeno je od kritičnog značaja za dalji tok istraživanja. To znači da je sistem za upravljanje letom rakete prosledio komandu na njihovo otvaranje “misleći” da je hronološki bio pravi trenutak za to. Sistem upravljanja letom rakete koristi takozvani ciklogram lansiranja koji sadrži sve operacije po hronološkom redu. Zbog toga, očekujem da će posebna pažnja biti posvećena upravo izradi ciklograma i njegovom unosu u “mozak” trećeg stepena.   

Drugi zanimljiv podatak koji Državna komisija uzgred nije spomenula je da je, kako smo javili, oko teretnog broda registrovano preko 40 fragmenata. Znači, da je posle prevremene razhermetizacija trećeg stepena, došlo do eksplozije trećeg stepena. Delovi trećeg stepena su skupa sa teretnim brodom izbačeni na znatno višu orbitu od planirane, dok je pogonski deo stepena (raketni motor i ono što je ostalo od rezervoara), kao “veštački” treći stepen, dospeo na nižu orbitu.

Različite orbite broda i trećeg stepena ukazuju da je do eksplozije došlo ili u zoni izmedju broda i trećeg stepena ili izmedju dva rezerovara.  

Kao što se očekivalo, gubitak teretnog broda “Progresa” doveo je do lančanog pomeranja planiranih lansiranja rakete-nosača “Sajuz-2.1A”. Prvo je poletanje vojnog satelita “Kobalt-M” odloženo za dve nedelje (krajem maja). Za 14. maj planiran povratak rusko-italijansko-američke posade (Škaplerov, Kristoferetijeva, Virts) sa MKS odložen je za početak juna. Mesec dana kasnije, a mesec dana pre planiranog roka, ka MKS će biti lansiran sledeći teretni brod “Progres M-28M”. Ovaj teretnjak leti ranije jer na ruskom delu stanice ima dovoljno zaliha hrane, vode i vazduha za svega nekoliko meseci.

Naravno, ruski kosmonauti mogu da računaju na zalihe američkog segmenta koje će dodatno biti popunjene posle dolaska teretnog broda Dragon kompanije SpaceX koji kreće 19. juna.

Konačno, lansiranje sledeće (rusko-japansko-američke) posade (Kononjenko, Juji, Lindgren) ranije planirano krajem maja odloženo je za kraj jula.  

LansiranjeProgresa

Lansiranje teretnog broda “Progres M-27M”

Komarov
Pred teškim izazovima - Igor Komarov, direktor “Roskosmosa”

 


Šta je s Progresom M-27 M?

Izgubljena kontrola nad kosmičkim brodom "Progres"


Grujica Ivanović
Author: Grujica Ivanović
Menadžer planiranja električnih mreža u australijskoj kompaniji Ergon Energy, magistar elektrotehnike. Napisao je veliki broj članaka iz oblasti istraživanja kosmosa koji su objavljeni u časopisima "Galaksija", "Front", "Duga", "Planeta", "Astronomija", "Astronomski magazin", Spaceflight i “Vasiona”, i u dnevnim listovima "Politika", "Večernje novosti" i "Srpska reč". Takođe, u časopisu Power Transmission and Distribution objavljuje stručne tekstove iz elektrotehnike. Pre odlaska u Australiju radio je u EPS/"Elektrokosmet", dok je na RTV Priština uređivao televizijske emisije “Horizonti nauke” i “Ekološki krug”. Autor je dve knjige iz kosmonautike: "Kosmički vremeplov" (1997, BIGZ, Beograd) o prvim programima čovekovog leta u kosmos i "Salyut: The First Space Station - Triumph and Tragedy" (2008, Springer-Praxis, London-New York) o tragediji posade prve orbitalne stanice "Saljut". Jedan je od inicijatora projekta prvog srpskog veštačkog satelita "Tesla-1". Član je Britanskog interplanetarnog društva i Instituta inženjera Australije.

Zadnji tekstovi:


Komentari

  • Okavango said More
    Helikopter, ili "rotary wing aircraft" -... 15 sati ranije
  • Драган Танаскоски said More
    Ne slažem se.

    “Mahanje krilima... 18 sati ranije
  • Miroslav said More
    Ajde da pitanjem odgovorim na pitanje... 19 sati ranije
  • yagodinac said More
    Nema veze jedrenje, letenje, pletanje,... 1 dan ranije
  • Miki said More
    @Okavango,
    Pa i ptica koja maše krilima... 1 dan ranije

Foto...