Astronautika: misije

Indijska organizacija za kosmička istraživanja (ISRO) je najvaila da će eksperimentalna verzija prvog indijskog kosmičkog broda biti lansirana u orbitu za vreme prvog leta nove indijske rakete-nosača (RN) GSLV Mark III. Projekat medjutim nije u budžetu indijske vlade za period 2012-2017. tako da se ne očekuje prvi indijski let sa ljudskom posadom u ovoj deceniji. Kako osim SAD, Rusije i Kine ni jedna država ne radi na projektu razvoja kosmičkog broda, Indija će po svemu sudeći posle 2020. postati četvrta država koja će pokušati da lansira čoveka u kosmos.

Prvo lansiranje nove indijske RN nosivosti 10 tona je planirano tokom maja ili juna 2014. iz centra Satiša Dhavana (SDSC, poznatijeg pod imenom Šriharikota), na obali Bengalskog zaliva. Tokom eksperimentalnog leta makete prvog indijskog kosmičkog broda biće testirani njegovi najosnovniji sistemi za upravljanje i kontrolu. Brod će biti izbačen na orbitu visine 300-400km. Posle najverovatnije nekoliko orbita kapsula će biti vraćena na talase Bengalskog zaliva. Ukoliko bude uspešan, ovaj eksperimentalni let makete prvog indijskog kosmičkog broda biće od posebnog značaja za budućnost kompletnog projekta, budući da njegov razvoj nije uključen u budžet indijske vlade za period 2012-2017.

Indijsku kapsulu za let ljudi u kosmos projektovali su stručnjaci kompanije Hindustan Aeronatics Limited. Ona je predvidjena za jednonedeljni let posade sastavljene od dva astronauta. Kosmički brod inače još uvek nema zvanično ime. U ISRO ga zovu jednostavno “orbitalno vozilo” ili “orbitalni brod” (Orbital Vehicle - OV). Tamo pokušavaju da od indijske vlade dobiju 2,5 milijarde dolara za njegovo finansiranje. U kosmičkog agenciji kažu da će biti u stanju da lansiraju prve indijske astronaute sedam godina posle oficijelnog odobrenja programa od strane administracije premijera Manmohana Singa, naravno uz uslov stabilnog finansiranja projekta. U indijskoj vladi medjutim nisu baš toliko naklonjeni ovom projektu. Istina, nedavno je Vlada odobrila ISRO skromnih 36 miliona dolara za razvoj tehnologija za let ljudi u kosmos. Kako finansiranje projekta kosmičkog broda nije uključeno u budžetu indijske vlade za 12. petogodišnji plan za period 2012-2017. u ISRO nerado govore o rokovima, ali je sada sasvim izvesno da prvi indijski kosmički brod sa ljudskom posadom neće biti lansiran u ovoj deceniji.

            Prve zvanične najave u ISRO o namerama razvoje indijskog kosmičkog broda datiraju iz avgusta 2007. kada je direktor agencije Madhavan Neir (G. Madhavan Nair) obelodanio da se ozbiljno razmatra projekat čovekovog leta u kosmos. Tada je takodje naveo da će ISRO za godinu dana da pripremi projektnu dokumentaciju sa osnovnim karakteristikama kosmičkog broda. Jedan od inicijatora i najvećih pobornika ovog projekta je bio prvi indijski kosmonaut Rakeš Šarma koji je 1984. proveo nedelju dana na sovjetskoj orbitalnoj stanici “Saljut-7”. Indijska vlada je te finansijske 2007/08. godine izdvojila više od 15 miliona dolara za razvoj osnovnog koncepta, na osnova koga su stručnjaci ISRO-a izračunali da će trebati oko dve i po milijarde dolara u periodu od sedam godina da projekat krene u realizaciju. Takodje, predloženo je da se za period 2007-2012. iz ove sume izdvoji 800 miliona dolara, dok je Vlada u februaru 2009. zvanično dala zeleno svetlo za početak programa razvoja kosmičkog broda za let ljudi u kosmos koji bi trebali da krenu 2016.

            Prvi probni letovi aparata u okviru ovog programa započeli su misijom kapsule SRE mase 600kg koja je lansirana u kosmos pomoću RN PSLV. Posle dvanaest dana, kapsula je uspešno vraćena na Zemlju.      

            Osnovni cilj programa ISRO za let ljudi u kosmos je razvoj kosmičkog broda OV mase 3 tone za let posade od dva astronauta (poslednje vesti govore o mogućnosti leta još jednog astronauta). Prve misije će trajati vrlo kratko, od nekoliko časova do najviše dva dana. U sledećoj fazi u ISRO planiraju razvoj aparata koji će biti u stanju da kruži oko Zemlje do nedelju dana i biti u stanju da manevriše u kosmosu i spaja se sa orbitalnim stanicama. Konačno, na bazi OV stručnjaci ISRO planiraju da oko 2030. razviju kosmički brod za let indijskih astronauta na Mesec

           

ISRO orbital vehicle

Iindijski kosmički brod OV sastavljen je od komandnog i servisnog modula. Desno je RN GSLV Mark III. Komandni modul ima oblik koji podseća na aparat za povratak ruskog kosmičkog broda “Sajuz” (zahvaljujući Vikipediji)

Bengalor je odabran za gradnju centra za trening astronauta, što i ne čudi budući da se u ovom gradu nalazi vodeći institut vazduhoplovne medicine. Centar će biti podignut nedaleko od medjunarodnog aerodroma. Gradnja centra koji će biti zadužen za selekciju astronauta i njihovu obuku koštaće oko 160 miliona dolara. Očekuje se da će u razvoju kosmičkog centra učestvovati ruski stručnjaci na osnovu dogovora dve države koji je postignut marta 2008. Zanimljivo je da je deo tog dogovora načelno obuhvatao i let drugog indijskog kosmonauta na ruskom kosmičkom brodu “Sajuz” u okviru priprema za prvi indijski kosmički let, ali se oktobra 2010. od ove ideje odustalo.      

Pored Centra za trening astronauta, ISRO gradi treću lansirnu rampu na kosmodromu Satiša Dhavana koja će specijalno biti korišćena za lansiranja ljudi u kosmos. Njen pojekata košta 96 miliona dolara. Tamo je još u proleće 2009. doneta maketa OV u kojoj će prve treninge započeti indijski astronauti koje u ISRO već zovu ‘vjomanauti’ (reč “vjoma” – vyoma - na Sankritu znači “nebo” ili “kosmos”). Iako još uvek zvanično nije počela, selekcija vjomanauta ide nekim svojim tokom. U ISRO su prepremili testove po ugledu na one iz NASA-e sa pitanjima za 200 pilota indijskog ratnog vazduhoplovstva. Posle toga će kandidati biti podvrgnuti medicinskim ispitivanjima, na osnovu kojih će samo 4 biti na kraju tog procesa odabrano za letove u kosmos. Kako se planira da u prvoj misiji učestvuje dvočlana posada, to znači da će sva četiri indijska vjomanauta biti angažovana u pripremama, kao članovi osnovne i rezervne posade.

Sve medjutim zavisi od ekonomije države u kojoj stotine miliona ljudi živi na rubu siromaštva i procene u indijskoj vladi o tome dali je dve i po milijarde dolara pametnije potrošiti za razvoj kosmičkog broda ili, kako se to sve češće čuje u parlamentu, za program ishrane stanovništva.  

Grujica Ivanović
Author: Grujica Ivanović
Menadžer planiranja električnih mreža u australijskoj kompaniji Ergon Energy, magistar elektrotehnike. Napisao je veliki broj članaka iz oblasti istraživanja kosmosa koji su objavljeni u časopisima "Galaksija", "Front", "Duga", "Planeta", "Astronomija", "Astronomski magazin", Spaceflight i “Vasiona”, i u dnevnim listovima "Politika", "Večernje novosti" i "Srpska reč". Takođe, u časopisu Power Transmission and Distribution objavljuje stručne tekstove iz elektrotehnike. Pre odlaska u Australiju radio je u EPS/"Elektrokosmet", dok je na RTV Priština uređivao televizijske emisije “Horizonti nauke” i “Ekološki krug”. Autor je dve knjige iz kosmonautike: "Kosmički vremeplov" (1997, BIGZ, Beograd) o prvim programima čovekovog leta u kosmos i "Salyut: The First Space Station - Triumph and Tragedy" (2008, Springer-Praxis, London-New York) o tragediji posade prve orbitalne stanice "Saljut". Jedan je od inicijatora projekta prvog srpskog veštačkog satelita "Tesla-1". Član je Britanskog interplanetarnog društva i Instituta inženjera Australije.

Zadnji tekstovi:


Komentari

  • Okavango said More
    Helikopter, ili "rotary wing aircraft" -... 18 sati ranije
  • Драган Танаскоски said More
    Ne slažem se.

    “Mahanje krilima... 22 sati ranije
  • Miroslav said More
    Ajde da pitanjem odgovorim na pitanje... 22 sati ranije
  • yagodinac said More
    Nema veze jedrenje, letenje, pletanje,... 1 dan ranije
  • Miki said More
    @Okavango,
    Pa i ptica koja maše krilima... 1 dan ranije

Foto...