Astronautika: misije

Finalna konfiguracija buduće evropske RN “Arijana-6” (Ariane) predstavljena je ove nedelje u sedištu Francuskog nacionalnog centra kosmičkih istraživanja (CNES).

Ariana

Jedan od osnovnih kriterijuma najznačajnijeg evropskog kosmičkog projekta budućnosti je smanjenje cena lansiranja i optimizacija troškova vezanih za buduću raketu. U poredjenju sa teškom RN “Arijana-5”, novi lanser će biti 30% jeftiniji, što znači da će cena lansiranja “Arijane-6” biti oko 70 miliona evra.

Raketa može da lansira u geostacionarnu orbitu koristan teret mase od 3 do 6,5 tona, što će biti od posebnog značaja na budućem tržištu pružanja lansirnih usluga. To je još jedna prednost u odnosu na “Arijanu-5” koja nema fleksibilnost lansiranja satelita u širokom rasponu masa.

Konačna verzija RN “Arijana-6” ima tri stepena. Prvi stepen je izradjen u paketnoj šemi od tri bočna bustera mase po 135 tona sa po jednim raketnim motorom R135 na čvrsto gorivo. Drugi stepen je takodje na čvrsto gorivo koji koristi jedan motor R135. Treći stepen je na tečno gorivo i nosi jedan kriogeni motor tipa “Vinči” koji koristi visoko-energetsku pogonsku kombinaciju tečni kiseonik + tečni vodonik.

Na treći stepen će biti postavljen odsek sa korisnim teretom prečnika 5,4 m, što je ekvivalento dimenzijama ovog odseka kod “Arijane-5”. Na razvoju motora na tečno gorivo radi francuska kompanija SNECMA. Očekuje se da će motor “Vinči” biti prvi put testiran u realnim uslovima na modifikovanoj verziji RN “Arijana-5 ME” 2017. Visina RN “Arijana-6” iznosi 50,6 m, a masa na startu 660 t. Potisna sila tri motora na črvsto gorivo prvog stepena iznosi 760ts.

Nova RN može biti lansirana 10-15 puta godišnje, što će zahtevati proizvodnju od 40 do 60 raketnih motora R135.

Rakete serije “Arijana” razvijene su pod pokroviteljstvom Francuske tokom 1970-ih. Poslednja, peta generacija ovih RN (“Arijana-5”) je ujedno najjači evropski kosmički lanser kapaciteta 10,5 tona za geostacionarnu orbitu. Od 1996. sa kosmodroma Kuruu obavljeno je 69 lansiranje ove RN, od toga 65 uspešno.

Uprkos nesumnjivom komercijalnom uspehu ovog programa, zahvaljući kome “Arijanspejs” (Arianespace) je neprikosnoveni lider na svetskom tržištu lansiranja satelita, ESA je vrlo zabrinuta zbog visokih troškova proizvodnje i lansiranja RN “Arijana-5”. Istina, pozicije “Arijanspejs” su dodatno ojačane posle serije neuspeha ruske RN “Proton”, koja je jedini konkurent evropskoj RN “Arijana-5”. Medjutim, najavljena lansiranja novih (i jeftinih) kineskih i indijskih raketa 2015, kao i sve agresivniji nastup američke kompanije SpaceX itekako mogu da ugroze ovaj primat. Zbog toga je na Ministarskom savetu ESA novembra 2012. doneta odluka da se izdvoji 157 miliona evra za razvoj projekta nove rakete koja će na Kuruu zameniti “Arijanu-5” i rusku RN “Sajuz”.

Konačna odluka o gašenju programa RN “Arijana-5” i prelasku na novu generaciju lansera “Arijana-6” treba da bude doneta 2014.      

Prva lansiranja RN “Arijana-6” mogu biti obavljena u periodu 2019-2021.

Grujica Ivanović
Author: Grujica Ivanović
Menadžer planiranja električnih mreža u australijskoj kompaniji Ergon Energy, magistar elektrotehnike. Napisao je veliki broj članaka iz oblasti istraživanja kosmosa koji su objavljeni u časopisima "Galaksija", "Front", "Duga", "Planeta", "Astronomija", "Astronomski magazin", Spaceflight i “Vasiona”, i u dnevnim listovima "Politika", "Večernje novosti" i "Srpska reč". Takođe, u časopisu Power Transmission and Distribution objavljuje stručne tekstove iz elektrotehnike. Pre odlaska u Australiju radio je u EPS/"Elektrokosmet", dok je na RTV Priština uređivao televizijske emisije “Horizonti nauke” i “Ekološki krug”. Autor je dve knjige iz kosmonautike: "Kosmički vremeplov" (1997, BIGZ, Beograd) o prvim programima čovekovog leta u kosmos i "Salyut: The First Space Station - Triumph and Tragedy" (2008, Springer-Praxis, London-New York) o tragediji posade prve orbitalne stanice "Saljut". Jedan je od inicijatora projekta prvog srpskog veštačkog satelita "Tesla-1". Član je Britanskog interplanetarnog društva i Instituta inženjera Australije.

Zadnji tekstovi:


Komentari

  • muhamed muminovic said More
    Uvijek ste dobrodosli. 3 dana ranije
  • Boris Saksida said More
    Hm....ove godine nisam uspeo,...možda... 4 dana ranije
  • Julijana said More
    Hvala. 5 dana ranije
  • polux11 said More
    "Ovakvo podešavanje doprinosi boljem... Pre 1 nedelje
  • Mladen said More
    BRAVO ! Pre 1 nedelje

Foto...