Astronautika: misije

Peti kineski kosmički brod (KB) sa ljudskom posadom “Šenžou-10” (神舟九号, Shenzhou) uspešno je lansiran u orbitu 11. juna 2012. u 17:38č po pekinškom vremenu (09:38 UTC). Posada je u sastavu, komandant general-major Nie Hai Šen (聂海胜, Nie Hisheng, 49 godina), operater je Čžan Sjao Guan (张晓光, Zhang Xiaguang, 47), dok je laborant druga Kineskinja u kosmosu Van Ja Pin (王亚平, Wang Yapin, 35). Rezervnu posadu čine kosmonauti Liu Bo Min (刘伯明), Pan Čžan Čun (潘占春) i Den Cin Min (邓清明). Svi kosmonauti, sa izuzetkom Van Ja Pin pripadaju prvoj grupi kineskih tajkonuata koja je odabrana 1998.

posada-brod

Posada kosmičkog broda “Šenžou-10” Čžan Sjao Guan, Nie Hai Šen i Van Ja Pin

raketa

Raketa-nosač CZ-2F sa kosmičkim brodom “Šenžou-10” na lansirnoj rampi kosmodroma Czju Cjuan

Lansiranje je obavljeno sa kosmodroma Czju Cjuan (Jiuquan) koji se nalazi u pustinji Gobi, pomoću dvostepene rakete-nosača CZ-2F (broj Y10) iz serije "Veliki marš" (Long March). Nešto manje od deset minuta posle starta, KB "Šenžou-10" je uspešno odvojen od drugog stepena RN i ušao u orbitu oko Zemlje. U odsustvu oficijelnih balističkih podataka iz Centra kontrole misije (CKM) u Pekingu, a znajući početne parametre orbite prethodne misije i položaja orbitalne laboratorije (OL) "Tjangun-1" (Tiangong) sa kojim KB treba da se spoji, visina početne orbite je oko 200x330km, nagib 42,8 stepeni i period 89.7 minuta. Sve etape lansiranja su kontrolisane iz Centra kontrole lansiranja na kosmodromu, tri nadzemna prateća punkta smeštena ispod trajektorije leta RN na teritoriji Kine i tri ploveće laboratorije "Janvan" pozicionirane u zonama Tihog okeana. Nekih dvadesetak minuta posle starta, kada je putanja broda presekla Čile, uspostavljena je veza sa telekomunikacionim satelitom "Tjanlan-1" Br. 1 (postavljenim iznad Indijskog okeana) koji je u kombinaciji sa plovećim laboratorijama i sa satelitom broj 2 postavljenim iznad Tihog okeana, korišćen za održavanje komunikacija sa posadom iz Kontrole misije u Pekingu.

Za vreme druge orbite, tajkonauti su prešli u prostraniji orbitalni odsek broda, skinuli skafandre, gde će oko 21.00 večerali. Prva korekcija orbite je planirana oko ponoći. Tada će brod povećati visinu perigeja na oko 260km, dok će visina apogeja ostati na oko 330km. Posle ove operacije, tajkonuati će otići na spavanje. Kako je ovo tek peti kosmički let kineskih kosmonauta, tokom noći, jedan tajkonaut se rotirao na dežurstvu. Sledećeg jutra, za vreme 13. orbite biće obavljena druga korekcija, dok je poslednja peta korekcija planirana za vreme 24. orbite, kada rastojanje izmedju dva kosmička aparata bude iznosilo oko 500km. Inače, serijom manevara će biti formirana kružna operativne orbite visine oko 330km, sa koje će brod krenuti tokom 24. orbite u finalnu etapu spajanju sa OL "Tjangun-1".

trening Sjao Guan i Nie Hai Šen za vreme treninga

Osnovni cilj nove kineske kosmičke misije je spajanje KB “Šenžou-10” sa OL “Tjangun-1” i obavljanje serije naučnih eksperimenata. Kao i u prethodnom letu posada će obaviti spajanja u automatskom i ručnom režimu, pri čemu će najverovatnije prvo spajanje, koje se očekuje za nešto manje od dava dana biti ostvareno u automatskom režimu. Tajkonauti će posle spajanja preći u OL i tamo, tokom nekoliko dana obavljati istraživanja u okviru programa leta. Posle toga će preći u KB, odvojiti se od OL i ponovo spojiti ali u ručnom režimu. Za vreme prethodne misije, ručno spajanje je obavio operater leta Liu Van, tako da je moguće da ove operacije tokom misije “Šežnou-10” budu poverene Čžan Sjao Guanu. Planirano je da dva aparata provedu ukupno 12 dana u spojenom režimu, a da misija traje do 15 dana, što će biti najduži kineski kosmički let.

Laboratorija “Tjangun-1” je lansirana u kosmos pre 620 dana (u septembru 2011.) i kruži orbitom na visini od oko 360km. Sa njom su do sada obavljena četiri spajanja pomoću dva KB “Šenžou” (8 i 9), prvog bez posade, dok je drugi leteo u pilotiranom režimu. Laboratorija je u odličnom stanju, potrošila je do sada svega četvrtinu goriva i sasvim je moguće da njena misija bude produžena posle planiranog dvogodšnjeg roka.

laborateorija Orbitalna laboratorija “Tjangun-1”