Astronautika: misije

Posle sumiranja najznačajnijih događaja 2012. kraći osvrt na kosmičke događaje koji će, ako sve bude u redu, obeležiti kosmonautiku ove 2013. godine.

mesec1. Spuštanje kineskog kosmičkog aparata "Čanje-3" na Mesec

Do sada su samo dve države uspele da meko spuste na Mesec KA (SSSR i SAD), tako da ako ova misija uspe biće to još jedno veliko dostignuće kineskih naučnika.

Pored toga, znajući da je poslednji aparat spušten na Mesec 1976, misija "Čanje-3", koja takođe obuhvata korišćenje malog mesečevog rovera, ima svojevrsni pionirski karakter.

Posle osvajanja tehnike mekog spuštanja na Mesec, sledeći korak Kine biće transport uzoraka sa Meseca na Zemlju.

2. Lansiranje nekoliko novih raketa-nosača

Ove godine očekuju nas prva lansiranja lakih RN Antares (OSC), "Sajuz-2.1v" i Angara" (Rusija), "Epsilon" (Japan) i novi pokušaj lansiranja RN KSLV-1/Naro (Južna Koreja).

RN Antares, koja je razvijena u američkoj kompaniji Orbital Sciences (OSC) će nositi u orbitu komercijalni teretni brod Cygnus za snabdevanje MKS.
Njeno prvo lansiranje je planirano u januaru.

Negde u isto vreme, krajem januara 2013. Južna Koreja će ponovo pokušati da lansira svoju novu RN KSLV-1.
Njeno lansiranje je bilo planirano krajem prošle godine, ali je u dva navrata odloženo zbog problema na prvom (ruskom) i drugom (južnokorejskom) stepenu.

Kako je prvi stepen RN Naro u stvari prvi stepen nove ruske RN "Angara", ishod njenog prvog lansiranja (koje je inače već dva puta završeno neuspehom u etapi rada drugog stepena), diktiraće planove prvog lansiranja "Angare".

Po svemu sudeći, RN "Sajuz-2.1v" će biti lansirana u martu 2013, tako da je sasvim moguće, čak i u slučaju uspeha Naro, da pretekne svog ruskog konkurenta.

Prvo lansiranje japanskog "Epsilona" je planirano na jesen 2013.

raketa3. Komercijalne misije Dragona i Cygnusa na MKS

U 2013. planiran je nastavaka misija teretnog broda Dragon kompanije SpaceX, koji je prošle godine obavio prva dva spajanja sa MKS.
Sledeće lansiranje Dragona očekuje se u martu 2013. (umesto u januaru, kako je prvobitno planirano).

Negde u isto vreme (mart/april 2013.) tokom drugog lansiranja RN Antares, planirano je da u kosmos po prvi put bude izbačen i privatni teretni brod Cygnus, kompanije OSC.

Ako ta misija uspe, godina 2013. će biti obeležena početkom ere američkih komercijlanih kosmičkih letova koja će imati veliki uticaj na buduće planove NASA-e.

4. Lansiranje aparata MAVEN prema Marsu

Posle velikog uspeha sa spuštanjem teškog rovera Curiosity prošlog avgusta, NASA planira da 2013. prema Crvenoj planeti lansira orbitalni KA MAVEN (Mars Atmosphere and Volatille EvolutioN).

Cilj nove marsijanske misije je proučavanje evolucije atmosfere Marsa sa orbite, posebno faktora koji su doveli do njenog gotovo potpunog isčeznuća.

5. "Brzo" spajanje KB "Sajuz TMA-08M" sa MKS i eventualno spajanje modula "Nauka"

U martu 2013. planirano je prvo spajanje kosmičkog broda "Sajuz" sa MKS korišćenjem tzv. "brze šeme".

Ovom misijom komanduje veteran "Roskosmosa" Pavel Vinogradov.
Do sada su dva teretna broda "Progres" spojena sa MKS korišćenjem ove nove tehnike. Ona omogućava spajanje sa Kosmičkom stanicom tokom četvrte orbite, odn. samo šest časova (umesto dva dana) posle lansiranja.
Ako ruski modul "Nauka" bude lansiran krajem 2013. (poslednje vesti međutim ukazuju o mogućem prebacivanju starta u 2014.), onda pored brzog spajanja, to može biti najvažniji događaj na MKS u 2013.

6. Misija kineskog kosmičkog broda "Šenžou-10"

Posle velikog uspeha posade kosmičkog broda "Šenžou-9" proteklog juna, nova kineska pilotirana misija će takođe biti jedan od najznačajnijih događaja 2013.

Tročlana posada, sastavljena od dva muškarca i jedne žene će juna 2013. obaviti spajanje sa orbitalnom laboratorijom "Tjangun-1" i tamo obaviti seriju eksperimenata.

Ova misija je deo kineskog porgrama gradnje velike orbitalne stanice za 7-8 godina.

7. Nastavak misija na MKS

Na MKS se trenutno nalazi šestočlana rusko-američko-kanadska posada misije MKS34/35 koja je 15 puta dočekala Novu godinu u kosmosu. Kao i 2012. ove godine su planirana četiri lansiranja kosmičkih brodova "Sajuz TMA-M" prema MKS - to su misije MKS 35/36-38/39.

Prema MKS će biti lansirano 6 ruskih kosmonauta, četvoro astronauta NASA-e i po jedan predstavnik ESA (Italija) i Japana (JAXA).

Takođe, planirana je i živa aktivnost izvan stanice, tokom desetak izlazaka u otvoreni kosmos.

8. Novi sateliti

Pored ovih događaja, očekuju nas između ostalih lansiranja novih satelita Izraela, Irana, Severne Koreje i njenog južnog suseda - Južne Koreje koja će, ako lansiranje RN KSLV-1 uspe postati 11-ta drava "kosmičkog kluba".

zemlja

Kosmički aparati 2012.

Dogadjaji koji su obeležili kosmonautiku 2012.

Rakete-nosači i kosmodromi 2012.