Astronautika: misije

Transportni kosmički brod "Sajuz TMA-22" spojen je danas 16. novembra 2011. u 09.24h (moskovsko vreme) sa Međunarodnom kosmičkom stanicom (MKS). Finalne operacije spajanja broda "Sajuz TMA-22" koji je, kao što smo javili lansiran u ponedeljak 14. novembra, započela su nešto manje od jednog časa pre spajanja. Tada je na brodu uključena aparatura "Kurs-A" radiotehničkog zahvata aktivnog sistema zbližavanja i spajanja. Nekoliko minuta kasnije, na modulu "Zvezda" je uključena aparatura pasivnog radiotehničkog sistema "Kurs-P" koja je primala navigacione signale sa kosmičkog broda.

U 09.05 brod je obleteo MKS i posle osam minuta započeo lagano da se približava stanici sa strane uredjaja za spajanje tzv. Malog istraživačkog modula br. 2 (MIM-2) "Poisk", gde je i pristao. Sve operacije su se odvijale u automatskom režimu pod kontrolom rusko-američke posade i stručnjaka Centra upravljanja letom (CUP).

U vreme dok ovo pišemo, kosmonauti Anton Škaplerov i Anatolij Ivanjišin i astronaut Danijel Burbank su već prešli u MKS. Tamo su ih dočekali članovi posade MKS-29, Majkl Fosum (komandant MKS), Sergej Volkov i Japanac Satoši Furukava. Zajednički let ćestočlane posade MKS-29/30 trajaće manje od nedelju dana, posle čega se Volkov, Fosum i Furukava vraćaju na Zemlju brodom "Sajuz TMA-02M".

Mesec dana kasnije (23. decembra 2011.) brodom "Sajuz TMA-03M" na MKS stižu članovi posade MKS-31 - Oleg Kononjenko ("Roskosmos"), Andre Kajpers (ESA/Holandija) i Donald Petit (NASA). Oni še skupa sa Škaplerovom, Ivanjišinom i Burbankom nastaviti istraživanja na MKS u okviru programu misije MKS-30/31.

Time će dinamika operacija na MKS, privremeno poremećana neuspešnim lansiranjem teretnog broda "Progres M-12M" prošlog avgusta, ući u normalan režim.

Inače stanica MKS sa dva spojena transportna broda "Sajuz TMA" i teretnim brodom "Progres M-13M" sada ima ukupnu masu od 401,7 t.

Sajuz-TMA22
Sojuz TMA-22 na lansirnoj rampi u vreme snežne oluje. Uskoro će da poleti.

Vredno naše pažnje. Program Chang'e -... 1 dan ranije