Astronautika: misije

U svetu bremenitom političkih i vojnih konotacija, jesenas je kao topovski udar odjeknula izjava iranske vlade da je njihova raketa „Kavoshgar-5“ (کاوشگر ۱, „Istraživač-5“) spremna da u orbitu oko Zemlje ponese majmuna! Međutim, lansiranje nije uspelo i veruje se da je siroti pilot platio glavom svoju opasnu avanturu. Iran nije precizirao datum lansiranja, ali je rekao da je bio tokom meseca Šahrivara (od 23. avgusta do 22. septembra). To je ustvari trebalo da bude suborbitni let, jer je „Kavoshgar“ tzv. sounding (ili istraživačka) raketa, koja leti na visinama od 50 do 100 km, i nema snage da odnese kapsulu sa putnikom do Zemljine orbite. Apogej orbite trebalo je da bude na oko 120 km, malo iznad usvojene granice svemira (koja se nalazi na oko 100 km).

iranskerakete

Flota iranskih sounding raketa koje su trenutno operativne.

Kavoshgar
Kapsula „Kavoshgar-4“ sa životinjskim kontejnerom.

Nakon ove tragedije (posebno za majmuna), Iran je 3. oktobra privremeno obustavio planove za slanje životinja u kosmos. Mada se mnogi naučnici u svetu šale na račun ambicija Islamske republike, ipak je evidentno da iranska vlada već dugo najavljuje nameru da pošalje majmuna u svemir, i to u okviru priprema za slanje čoveka u kosmos oko 2020. godine. Očigledno je da je martovsko lansiranje rakete „Kavoshgar-4“ sa eksperimentalnom kapsulom poslužilo kao test za slanje majmuna u ovoj poslednjoj misiji. Tokom 2010. godine, „Kavoshgar-3“ je odleteo na visinu od 100 km i sa sobom na suborbitnu trajektoriju poneo pacove, kornjače i gliste. Pored toga, Iran je u kosmos poslao već dva satelita koristeći Safir“ raketu, izvedenu iz „Kavoshgara“.

Čudna stvar vezana za ovo lansiranje, i ono što je izazvalo paniku u Americi, jeste činjenica da je proteklo potpuno neprimećeno. Ni špijunski sateliti DSP Ministarstva odbrane SAD nisu otkrili pokušaj, ili ako jesu, nisu želeli o tome da pričaju. Šta mi da mislimo o svemu? Da li ćemo 2020. u svemiru videti کاوشگر ۱, ili je sve ovo samo (još) jedna glupost, i propagandna igra?

lansiranje

Lansiranje drugog iranskog satelita, „Rasad 1“, na vrhu rakete „Safir“.

precednik
Predsednik Ahmedinedžad na lansiranju. Da li očekuje da vidi majmuna?

Baš lepo!Što više toga,..... dođe... 6 sati ranije