Astronautika: misije

Već smo pisali o odlaganju lansiranja iranske biokapsule sa majmunom u kratkrotrajni suborbitalni let.

iiran_shahab_3_missile

Prema najnovijijm vestima, odlaganja nije bilo - već je u stvari neuspehom završen ovaj eksperiment.

Kao što smo javljali, 3. oktobra zvaničnici Iranske kosmičke agencija ISA su bez obrazloženja javili da je lansiranje majmuna u kosmos odloženo na neodređeno vreme. Majmun je trebalo da obavi balistički suborbitalni let u trajanju od 20 minuta, do maksimalne visine od 120 km.

To je trebalo da bude prvi korak u okviru iranskog programa čovekovog leta u kosmos koji bi trebalo da bude obavljen 2019-2020.

Sredinom marta 2011. Iran je uspešno testirao identičnu biokapsulu u misiji "Kovašgjar-4" (Kavoshgar-"Istraživač"), ali bez majmuna, dok su prošle godina u kapsuli "Kovašgjar-3" do ruba kosmosa leteli miševi, kornjača i crvi.

A onda je 13. oktobra iz Teherana stigla vest da je pokušaj lansiranja završen u stvari neuspešno, ali bez ikakvih detalja, čak i bez informacije o tačnom datumu kada je obavljen ovaj eksperiment. Neki analitičari smatraju da je lansiranje obavljeno između 23. avgusta i 2. septembra. U vesti se kaže da je raketa-nosača sa biokapsulom "Kavošgjar-5" težine 285 kg u kojoj se nalazio jedan majmun lansirana "u orbitu oko Zemlje" (što nije tačno, jer je reč o suborbitalnom letu) - u iranskom mesecu šahrivaru (23. avgust - 22. septembar).

"Međutim, lansiranje nije obelodanjeno" - rekao je zamenik ministra za nauku Mohamed Mehdiadžad-Nuri - "jer nisu svi ciljevi eksperimenta realizovani". Bez dodatnih informacija teško je reći šta se desilo. Čak i da se zna samo detalj kada su problemi iskrsli - u početnoj ili završnoj etapi lansiranja, tokom odvajanja biokapsule od vrha rakete, njenog autonomnog leta ili za vreme ateriranja - bilo bi moguće pretpostaviti šta se desilo i kada možemo očekivati sledeće korake.

Kako je istovremeno odloženo lansiranje sledećeg iranskog veštačkog satelita "Fadžer" i kako maltene niko izvan užih krugova ISA-e nema detalje o incidentu - moguće je da je do problema ipak došlo na dvostepenoj raketi-nosaču, a ne na korisnom teretu, tako da pauza može i potrajati.

Zanimljivo je da su do sada samo tri države koristile majmune za let u kosmos - SAD, SSSR/Rusija i Francuska.

O iranskom kosmičkom programu