Astronautika: misije

R-1

U savremenoj Ruskoj armiji postoji jedan nezavistan deo koji se naziva Ruske svemirske snage (rus. Космические войска России). Oni zajedno sa Saveznom ruskom svemirskom agencijom „Roskosmos dele kontrolu nad kosmodromom Bajkonur, a koriste i kosmodrome Pleseck i Svobodni.

Njihov glavni zadatak je da što je hitnije moguće obaveste plitičko rukovodstvo i vojnu komandu u slučaju napada balističkih projektila na Rusiju, ali i da proizvode, lansiraju i kontrolišu brojne satelite u orbiti, poput savremenih špijunskih satelita tipa „Персона“. Svemirske snage kontrolišu i ruski satelitski globalni pozicioni sistem ГЛОНАСС[1], trenutno najskuplji program Ruske svemirske agencije, koji „jede“ trećinu svemirskog budžeta Rusije svake godine.

skica

Prvi satelit, „Persona-1“, nosio je naziv „Kosmos 2441“, lansiran je u leto 2008. raketom „Sojuz 2.1b“ na heliosinhronu orbitu. Satelit je bio težak 6,5 tona i bio dug 7 m. Nosio je optički teleskop sa 3 ogledala, a prečnik primarnog je bio 1,5 m, žižine daljine 20 m. Rezolucije je bila manja od 30 cm.

Komandant Ruskih svemirskih snaga, general-pukovnik Oleg Ostapenko, objavio je ovih dana da će do kraja ove godine lansirati još 14 raketa različite nosivosti.

Iz kosmičkih centara Bajkonur i Pleseck lansiraćeno oko 14 raketa,“, izjavio je juče Ostapenko sazvanim novinarima. Još je dodao da se na spisku nalaze probna lansiranja balističkih projektila i planirana svemirska lansiranja.

Raniji izveštaji su pominjali da će do kraja 2011. Svemirske snage izvesti lansiranje najmanje tri dodatna „GLONASS-M“ satelita i tako kompletirati navigacioni sistem, koji Rusiju košta preko $14 milijardi.

Rusija trenutno u orbiti ima ukupno 28GLONASS“ stelita, ali samo su 23 operativna. Da bi mreža bila operativna i imala globalno pokrivanje neophodno je da poseduje makar 24 satelita i 2-3 rezervna.

Ali da se ne stekne pogrešan utisak – nije ni kod Rusa sve ružičasto u kosmičkoj industriji. Dugo najavljivana raketa Русь-M“, koja je trebala da podnese glavni teret u novom ruskom programu letova sa ljudskom posadom[2], otkazana je. Kako su pre 3-4 dana javili iz ruske svemirske agencije „Roskosmos“, raketa-nosač je otkazana zbog „neadekvatnog finansiranja“, ili kako mi to lakonski kažemo, zbog nedostatka para.

rakete

Od porodice dvostepenih raketa „Rus-M“ mnogo se očekivalo, jer je planirano da ima veliku nosivost. S leva na desno: „Varijanta 1“ – 23,8 tona na nisku (LEO) orbitu; „Varijanta 2“: 35 tona na nisku orbitu; „Varijanta 3“: 50 tona na nisku orbitu.

Ne treba nam nova raketa – koristićemo ono što već imamo,“ izjavio je rezignirano direktor „RoskosmosaVladimir Popovkin u petak.

Pošto je više od 37% budžeta „Roskosmosa“ predviđenog za razvoj rakete prebačeno za 2015, Popovkin smatra da su sadašnja sredstva nedovoljna, „ali da lansiranje novog nosača 2015. neće biti dovedeno u pitanje.“

Kako javlja ruska novinska agencija ITAR-Tass, Popovkin će izneti prigovor da takvu odluku na sledećoj sednici Donjeg doma ruskog Parlamenta.

Tako će Rusi ostati na samo par raketa: na starom „Protonu“, koji ima veliku nosivost ali i toksično gorivo pa će vrlo brzo morati u penziju; na „Zenitu“, raketi novije konstrukcije i veće nosivosti, ali koja se ne proizvodi u Rusiju (već u Ukrajunu) i koja ima ograničenu nosivost za letve na Mesec. Tu je i nova raketa „Angara“, najnovije generacije i velike nosivosti, koja tek treba da se dokaže.

Dakle, i Rusi polako dolaze u opasnost da im „spadne knjiga na dva slova“. Ako se uskoro velike kosmičke sile ne „dosete“ da udruže snage, bojim se da će Kinezi preuzeti stvari u svoje ruke.

[1] To je alternativa američkom pozicionom sistemu (GPS), kineskom „Compassu“ i evropskom „Galileu“. Trenutno, Rusi imaju u orbiti 23 satelita koja pokrivaju čitavu Rusiju.

[2] Trebala je da ponese u orbitu Prospective Piloted Transport System (PPTS), letilicu nove generacije s ljudskom posadom koja je trebalo da zameni već proslavljene kapsule „Sojuz”. Još pre tri godine na projektu nove rakete započeli su da rade inženjeri CSKB “Progress” iz Samare.