Astronautika: misije

Japanski znanstvenici otvorili su kapsulu s uzorcima asteroida Itkokawa pristiglu bespilotnom svemirskom letjelicom Hayabusa sredinom lipnja. Prema prvim rezultatima u njoj se nalaze uzorci materijala što se jasno vidi i na snimcima unutrašnjosti malog kontejnera kapsule. Još nije ispitano jesu li to zaista uzorci stari milijardama godina i jesmo li nakon sedam dugih i teških godina trajanja misije napokon, po prvi puta u povijesti dobili materijal s nekog drugog nebeskog tijela osim s Mjeseca ili ne.

hayabusa_kapsula
Unutrašnost Hayabusine kapsule s uzorcima asterioda Itokawa

Sada slijedi ispitivanje tih malenih komadića materijala, a točni rezultati biti će poznati kroz nekoliko tjedana. Prema nekim izvorima veličina i oblik vidljivih uzoraka je u najmanju ruku čudna i moguće je da potječu i s Zemlje. Ta mogućnost, iako pomalo nevjerojatna, da su uzorci zaostali u kapsuli još od vremena prije lansiranja ili da su u nju dospjeli tijekom ili nakon slijetanja temelji se na obliku i veličini istih. Naime, prema predviđenom scenariju Hayabusa je prilikom veoma bliskog približavanja asteroidu Itokawa u rujnu 2005. trebala na nj ispaliti mali projektil koji je imao zadatak podignuti prašinu s površine. U tim trenucima vrata kapsule se otvaraju i u nutra ulazi nekoliko miligrama materije – dovoljno za analize materijala u zemaljskim laboratorijima. Analizom telemetrije nije jasno je li se to odigralo kako je bilo zamišljeno ili ne. Poznato je kako je sonda obavila i slijetanje na površinu asteroida iako to nije bilo predviđeno. A činjenica da su uzorci „drugačiji“ nego što se predviđalo vrlo lako može biti i kriva procjena nekih znanstvenika o tome da kapsula ne sadržava dijelove asteroida. Istovremeno jasno je i kako nezamo kako bi oni trebali izgledati jer ih (bar do sada) nikada nismo vidjeli.

h2
Hayabusa skuplja uzorke na asteroidu, računalni prikaz

Hayabusa je konstruirana i lansirana tijekom 2003. od strane Japanske svemirske agencije – JAXA. U bizinu asteroida Itokawa pristigla je rujna 2005.te tijekom dva i pol mjeseca obavila znanstvena istraživanja. Dvije godine kasnije krenula je na dug i neizvjestan put prema Zemlji, a zbog mnogobrojnih tehničkih problema povratak je potrajao nekoliko godina duže od predviđenog. Slijetanje (kraj misije) odigrao se sredinom prošlog mjeseca iznad Australske pustinje Womera.

h3