Astronautika: misije

Protekne li sve po planu u petak će započeti novo svemirsko doba. Prema riječima Elona Muska, direktora privatne američke kompanije za svemirska istraživanja - SpaceX njihova raketa Falcon 9 (Sokol) spremna je za lansiranje ovog petka.

falcon9_rampa
Sokol strpljivo čeka polijetanje

Nakon višemjesečnih testiranja sustava i otklanjanja „dječjih bolesti“ čini se kako smo savladali sve finese oko naše svemirske uzdanice, izjavio je Musk.

Samo lansiranje obaviti će se s lansirnog kompleksa broj 40 na NASAino raketodromu Cape Canaveral (Florida) koji je već nekoliko mjeseci zauzet od strane SpaceX tima. Sve tehničke predispozicije su povoljne a čini se da će i vremenske prilike biti dobre za predstojeće lansiranje. Američki Air Force and Federal Aviation Administration koja se brine o sigurnosti zračnog prometa i samih lansiranja dala je zeleno svjetlo za povijesni let velike rakete u svemir. Lansiranje je radi tehničkih problema u nekoliko navrata odgađano tijekom posljednja dva mjeseca, no to nije neuobičajno kada se radi o sasvim novom tipu rakete nosača. Posljednja odgoda uzrokovana je problemom na sustavu za samouništenje rakete u slučaju da nešto pođe krivo, kada bi raketa tijekom uzljetanja izašla izvan predviđenih parametra leta i moguće predstavljala opasnost za ljude, tehniku i naselja.

falcon9_lansiranje Ovako će izgledati početak novog svemirskog doba

Biti će to po prvi puta da je neka privatna kompanija savladala sve tajne zanata koji je dosad bio rezerviran samo za nacionalne svemirske agencije. Prvi puta da se privatna kompanija ne samo približila već stala uz bok NASA. SpaceX (i ne samo oni) uživa potporu Baracka Obame koji je početkom godine stopirao program letova space shuttle i Constellation u korist privatnika. U sveopćoj financijskoj krizi i tehnološkom tapkanju u mjestu, nova podjela svemirskog kolača ozbiljno računa s privatnim tvrtkama kojima je dano zeleno svjetlo i financijska podrška ra razvoj i uvođenje u operativnu upotrebu novih raketa i letjelica s i bez ljudske posade. Falcon 9 moći će u Zemljinu orbitu ponijeti teret mase od nekoliko tona pa čak i više, ovisno o konfiguraciji i potrebama. Svemirski brod Dragon (Zmaj) namijenjen opskrbi Međunarodne svemirske postaje a kasnije i za prijevoz astronauta. SpceX nameće se kao lider novog svemirskog doba koji nije ograničen političkim stavovima i potrebama već jedino i isključivo potrebama i financijskim prilikama vlasnika. Tržište svemirskih tehnologija, bilo da je riječ o letjelicama bez ljudske posade (telekomunikacije, pozicioniranje, internet..) ili s ljudskom posadom (turizam, avantura i istraživanja) željno je novih mogućnosti.

Kada u petak Tim Buzza, direktor lansirnog slijeda Falcon 9, napokon da dozvolu za lansiranje, na deset minutni put do svemira krenuti će tko zna koja po redu (tisuće i tisuće) raketa lansirana s Zemlje. Nakon toga započinje novo doba osvajanja nebeskih prostranstava - odiseja kapitala u svemiru.