Astronautika: misije

Artemis 1 NASA Kennedy Space Center 600

Nasa planira da misiju Artemis I lansira u ponedeljak, 14. novembra ove godine.

Biće to nov pokušaj da se raketa Space Launch Sistem (SLS) koja nosi svemirsku letelicu Orion pošalje u orbitu oko Zemlje i dalje, doMeseca. Raketa je trebalo da poleti 29. avgusta, ali je odbrojavanje  prekinuto 40 minuta pre lansiranja zbog prekomernog curenja tečnog vodonika, ali i zbog nepovoljnog, olujnog neba. Međutim ni naredni pokušaji lansiranja nisu bili uspeši, prvo zbog istog problema, a onda i zbog uragana koji je pogodio Floridu (na kojoj se nalazi raketodrom).

Artemis I je test let, let bez posade koji treba da stigne do Meseca, obleti ga i zatim se vrati na Zemlju.

Inspekcije i analize tokom prethodne nedelje potvrdile su da je potreban minimalan rad da se raketa i svemirska letelica pripreme za lansiranje. Timovi servisera će obaviti standardno održavanje kako bi popravili manja oštećenja na peni i pluti na sistemu termičke zaštite i napunili ili zamenili baterije na raketi, nekoliko sekundarnih tereta i sistemu za završetak leta. Agencija planira da raketu vrati na lansirnu rampu već u petak, 4. novembra.

NASA je zatražila rezervne termine za lansiranja za sredu, 16. novembra. Ova misija, ako sve prođe po planu okončaće se nakon oko 25 i po dana sa padom u Tihi okean u petak, 9. decembra.

Artemis je prvi korak u sledećoj eri ljudskog istraživanja. Zajedno sa komercijalnim i međunarodnim partnerima, NASA će uspostaviti održivo prisustvo na Mesecu kako bi se pripremila za misije na Mars.