Astronautika: misije

Elon Musk je odlučan u nameri da što pre je moguće lansira prvi prototip sistema 'Starship'. Po bilo koju cenu. Tempo rada u Boca Chici (Texas), već sam po sebi besomučan, skočio je do neverovatnih granica. 'SpaceX –ov' mogul i CEO zahtevao je od svih zaposlenih koji nisu zauzeti bitnim projektima da se preusmere ka Starbase kako bi 'Booster 4' i 'Starship 20' poleteli pre kraja leta, pravi 'poziv na oružje'. U nedelju, 1. avgusta, 'SpaceX' je završio montažu 'Boostera 4' u High Bayu i do ponedeljka ujutro već je imao instalirana 29 'Raptora'. Da, dobro si pročitao – 29 'Raptora'! Montiranje tolikog broja motora u tako kratkom vremenu na tako ogromnu raketu rekord je bez obzira kako gledali na to, pogotovo što ih je 27 postavljeno u roku od dvanaest sati. 'SpaceX –ov' cilj je da provere koliko je brzo moguće instalirati tako veliki broj motora u najkraćem mogućem roku. Naravno, postoje neke kontroverze oko nivoa integrisanja motora sa 'Super Heavyjem', odn. u kojoj meri su stvarno povezani (da li su povezane sve cevi, žice i drugi sistemi koji su im potrebni za funkcionisanje). Bilo kako bilo, konačno smo uspeli da zamislimo 'Super Heavy' sa 29 'Raptora' (da, kasnije verzije će nositi 32 jedinice – ili 33, ili ... – ali, dok taj trenutak stigne, ovo je još uvek brutalan broj).

1
Zver 'B4' sa 29 raketnih motora!

Sada je sve spremno za prototip 'Super Heavy B4' koji će biti prenet u zonu lansiranja kako bi se podvrgao testiranju presurizacije i paljenja. Koliko će se 'Raptora' koristiti u testovima paljenja? Ne znamo, ali moramo da se setimo da je Boca Chica do sada izvodila paljenja s najviše tri motora. Prvo paljenje 'Super Heavyja' obavljeno je 19. jula, kada je 'B3' nakratko uključio svoja tri 'Raptor' motora. Međutim, ne zaboravimo da je 'B3' bio samo probni uzorak, dok je 'B4' predodređen da igra ulogu u prvom pokušaju izlaska u orbitu sistema 'Starship'. Sa 70 metara dužine, 9 metara u promeru i 29 'Raptora', 'B4' je najmoćnija raketa ikada sagrađena. Njegovih 29 motora pri lansiranju će stvarati potisak od oko 5400 tona, nadmašivši 'Saturn V', pa čak i famozni 'N1', koji je sa 30 motora 'NK15' u prvom stepenu raketa koja po broju motora najviše podseća na 'Super Heavy' (mada su Kuznjecovljevi NK15 bili manje snažni od 'Raptora'). I to sa trenutnim 'Raptorom', sa potiskom od 185 tona po jedinici, jer ne zaboravimo da 'Raptor 2.0' mora da dosegne 230 tona. Očigledno je da je 'B4' još uvek prototip i da tek treba poleti, no to ne znači da bi, iako sistem 'Starship' još uvijek ima duuuuugačak put do Mars, uskoro mogao da postane najmoćniji lansirni sistem u istoriji.

2
Pogled na klaster motora 'Reptor'.

3
Musk sa sinom neizgovorljivog imena ( 'X Æ A-12' ) pored 'B4' tokom ugradnje motora.

4
'B4' u High Bayu sa fiksnim stabilizatorima.

5
Sovjetski džin 'N1' bodi po broju motora ali ne i u snazi...

Prije instaliranja 29 motora, SpaceX -ovi tehničari također su ugradili četiri aerodinamičke upravljačke rešetke na B4 i obojili ih u crnu boju (to su čelik, a ne titan poput onih na Falconu 9). Unatoč svim izgledima, rešetke će letjeti raspoređene tijekom lansiranjabudući da im nedostaje hidraulički sustav za presavijanje (prema Elonovim tvitovima moguće je da Super Heavy završi s vrlo različitim sustavom upravljanja, bez rešetki?). U međuvremenu, pripreme sa Starshipom 20 nastavljaju se i osoblje SpaceX -a je prekrilo prednji konus s aerodinamičkim površinama toplinskim pločicama. Radovi na orbitalnom lansirnom području i ogromnom servisnom tornju se nastavljaju i napokon smo razmišljali o ugradnji platforme za orbitalne rampe. Toranj je sa svoje strane gotovo završen, iako se čeka instalacija sustava naoružanja namijenjenog postavljanju Zvjezdanog broda na 'Super Heavy' i oporavku u letu nakon misije (iako ne u prvom orbitalnom letu).

6
Platforma lansirne rampe se privodi kraju.

7
Postavljanje termičkih pločica na vrh 'S20'. Sada izgleda kao 'pravi' kosmički brod.

8
Glavni cevovod za gorivo na dnu kiseoničkog tanka 'Boostera 4' koji će snabdevati 29 'Reptora'.

Smešno je kako se promenila paradigma kakvog bi izgleda raketa trebala biti. 'N1' je uvek bila kritikovana zbog prevelikog i 'pogrešnoh' broja motora u prvom stepenu. Pola stoleća kasnije, sa 'Super Heavyjem', ta se mana pretvorila u vrlinu. U svakom slučaju, ove nedelje će nas zabavljati testovi s 'B4 'i, usput, moći ćemo da saznamo koliko će vremenski trajati prvi orbitalni let sistema 'Starship'. 'SpaceX' je u ovaj orbitalni pokušaj uložio sve što ima. Sada ćemo videti slaže li se i FAA sa svim ovim raspoređivanjem.

9
Napredovanje elemenata sistema 'Starship'.

10
Stanje postrojenja za testiranje i lansiranje Starbase. 'SpaceX' još nema odobrenje regulatornih agencija zemlje za lansiranje i nije jasno da li će ga dobiti. Govorka se da koči grupa oko 'Blue Origina' bliska demokratama...

Draško Dragović
Author: Draško Dragović
Dipl inž. Drago (Draško) I. Dragović, napisao je više naučno popularnih knjiga, te više stotina članaka za Astronomski magazin i Astronomiju, a učestvovao je i u nekoliko radio i TV emisija i intervjua. Interesuje ga pre svega astronautika i fizika, ali i sve teme savremenih tehnologija XXI veka, čiji detalji i problematika često nisu poznati široj čitalačkoj publici. Izgradio je svoj stil, lak i neformalan, često duhovit i lucidan. Uvek je spreman na saradnju sa svojim čitaocima i otvoren za sve vidove komunikacije i pomoći. Dragovićeve najpoznatije knjige su "KALENDAR KROZ ISTORIJU", "MOLIM TE OBJASNI MI" i nova enciklopedija "NEKA VELIKA OTKRIĆA I PRONALASCI KOJA SU PROMENILA ISTORIJU ČOVEČANSTVA"

Zadnji tekstovi:


Komentari

  • milena said More
    Mmm hvala, autoru, veliki zagrljaj :D 22 sati ranije
  • Boris Saksida said More
    Baš lepo,pozdrav svima,Boris! 3 dana ranije
  • Dragan Tanaskoski said More
    Ne tražite egzaktan odgovor o starosti... 3 dana ranije
  • ato said More
    Mali ispravak: A 10% od brzine... 5 dana ranije
  • Siniša said More
    A mene zanima, kako s postojećom... 5 dana ranije

Foto...