Astronautika: misije

Izdvojeni komentari povodom članka:  Vodič kroz julska lansiranja na Mars

1 – Kina

8

Kinezi uopšte nisu toliko tajnoviti po pitanju svog svemirskog programa kao što se priča, to je više neka urbana legenda među ljubiteljima kosmonautike. Biće sigurno prenos lansiranja uživo koji će biti moguće pratiti na JuTjubu, kao što će i lansirni kompleks biti otvoren za javnost. Isti slučaj je bio i sa svim predhodnim značajnim lansiranjima u zadnjih 20-tak godina u Kini.

Takođe nisu tajnoviti ni oko instrumenata pa u dobroj mjeri ni oko planova, samo je potrebno kopati. Sama činjenica da prikazuju dosta stvari na JuTjubu koji je blokiran za kinesku populaciju je značajna, mene iznenađuju pomalo. Da ne pominjemo koliko je informacija dostupno ako znate mandarinski i snalazite se bolje po netu.

Kao što rekoh jednom ranije nakon eventualnog uspjeha ove misije očekujem da će najaviti nove misije na Mars, možda i više njih i to prije one za uzimanje uzoraka koja bi krenula krajem decenije. To im je modus operandi, da nakon uspjeha jedne misije najave sledeće.

Ova misija je vrlo ambiciozna i pokazatelj zrelosti kineskog kosmičkog programa automatizovanih sondi, reklo bi se da su po mnogim parametrima već egal Americi. Još imaju luksuz da ukoče u Marsovoj orbiti, ispitaju detaljno površinu i lokaciju prizemljivanja i onda tek otpuste lender i rover. Da ne pominjemo da gotovo sigurno imaju sve informacije o Marsu koje već Ameri imaju, zna se kako ih nabavljaju i od toga se NASA ne može odbraniti. Ja tipujem da su odavno pomažnjavali sve one krucijelne informacije o finesama atmosferskog ulaska i prizemljivanja na površinu planete. Tako da i tu postoji bitan faktor - Kinezi imaju sve podatke koje imaju drugi ali drugi nemaju podatke do kojih dođu Kinezi.

2 - Emirati

1

Ne bih olako shvatao Emirate, imaju najozbiljniji svemirski program u arapskom svijetu i daleko je od čisto propagandne uloge. Oni već godinama pokazuju interes za svemir, naročito za Mars. Štaviše najavili su izgradnju grada na Marsu u dalekoj budućnosti, a za razliku od nekih drugih stranaka čine prve korake u tom pravcu. Mislim da je pozitivan pomak što se gura visoka nauka u arapskom svijetu i nadam se da će to ponukati još neke stranke da se pridruže. Ova misija je takođe vrlo ambiciozna i svakako da nije mogla biti sklepana za par godina da se obilježi pedesetogodišnjica.

Saudijska Arabija isto pokazuje interes za svemir, poznato je da su učestvovali sa kamericama u malim kineskim orbiterima oko Mjeseca. Njoj se svakako ima mnogo šta zamjeriti ali njene svemirske ambicije treba imati u vidu.

Takođe još jedna stvar o kojoj sam pisao je mogućnost da Arapi, naročito Emirati kupe ruski svemirski program. Ova transformacija Roskosmosa u kombinaciju državno-privatne kompanije je po meni bila upravo priprema dekintiranih Rusa da im neko upumpa hronično potrebna sredstva u kosmonautiku. Tu se javlja jedan paradoks, a to je da Rusi imaju ogroman intelektualni potencijal koji je uništen od strane vladajućeg režima i moguće je da se manifestuje samo u onim granama koje podržavaju vladajući sistem. U današnjem svijetu globalne ekonomske povezanosti neko će prije ili kasnije iskoristiti to ljudstvo, infrastrukturu i kapacitete za sebe. Arapima bi to idealno došlo, da se priključe ovom novom tržištu i sferama političkog, vojnog i ekonomskog uticaja.

Svemir će postati nova granica globalne moći, onaj ko u njemu ne bude relevantan propadaće na Zemlji.

Neđo
0 #5 Neđo 25-06-2020 13:36
Moj komentar u vezi Kineza bih pojasnio. Moguce da ima dosta materijala na njihovom jeziku, ali to mi je sve van radara, tako da kao da ga nema. Na engleskom, guglajuci dodje se samo do sturih novinskih clanaka tipa "kinezi prave brod, leti na mars, eto vidite sta rade kinezi, bla, bla". Evo i ovdje na sajtu se puno vise prica o NASA-inom roveru, ocigledno jer je vidljiviji i dostupniji za analizu. Ovo je vec stvar koja nadilazi konkretno ovu tematiku, danas ako ne objavljujes na engleskom, kao da ne postojis izvan svog govornog podrucja i to je realnost.

Sto se Emirata tice, naravno da nisam mislio da su sve sklepali za par godina. Ove tehnologije to ne dozvoljavaju pa sve da vam neko proda gotov svemirski program, ali eto samo sam izrazio sumnju u dugorocne planove, a obiljezavanje 50. godisnjice zaista zvuci populisticki. Ne pada mi na pamet da potcjenjujem rad koji je potreban da se nesto posalje do druge planete, da se razumijemo.

Prihvatam kritiku, ali eto i vama koji pisete koristan feedback od citalaca.
+1 #4 Louis_Cypher 25-06-2020 10:48
Međutim ruski svemirski program se ne može porediti ni na dugom štapu sa tim. On nije niti blijeda sjenka svog sovjetskog predhodnika tako da je za ljubitelje svemirskih istraživanja to bitno da shvate - Rusija NIJE SSSR i ona nema moralno pravo na njegovo nasleđe u svemiru. Čak i ova jedina prednost koju su imali, a to je lansiranje ljudskih posada su dobili zahvaljujući politici u SAD koja već dugi niz godina ne daje potrebna sredstva NASA-i dok se desetine, pa i stotine milijardi troše na gluposti. Ni tu prednost Rusi nisu iskoristili već ih je SpaceX uhvatio spuštenih hlača, otevši im ne samo lansiranje ljudskih posada nego i kompletno komercijalno tržište. Da, kompletno, znači sve. ESA napušta Sojuz, ULA i Northrop Grumman napuštaju ruske motore. Ja ne vidim kako se oni mogu izvući iz ove gabule, a mislim da ruskoj politici nije ni cilj pa će tražiti vanjskog investitora, a oni će da nastave sa propagandom ga ovaj pogura stvari. Državni sistem je postavljen tako da održava vladavinu malog broja ljudi, a u takvim okolnostima progresivna nauka je destabilizujući faktor, te stoga nije ni potrebna. Ona može da se ispolji samo u vojnim tehnologijama, špijunaži, IT sektoru ili možda naftnoj industriji.
Iako sam u manjini sa tim stavom među svojim sunarodnicima ja nisam ljubitelj Putina i većine njegovih kadrova, štaviše smatram ga katastrofalnim uticajem po Rusiju čije štetne posledice će se vidjeti tek nakon što se napokon odvoji od mile mu pozicije i to vjerovatno kroz biološku neumitnost. Ne posmatram njegovu vladavinu jednostrano, njegov početni period 1999-2003 je bio sjajan i period 2004-2007 je bio solidan ali posle toga kreće Putinov pad. Politika u zadnjoj deceniji se može okarakterisati kao katastrofalna.
+1 #3 Louis_Cypher 25-06-2020 10:47
@Borislav:
Ne može se to direktno porediti. Svakako da je i NASA puštena niz vodu nakon Apollo programa, ali čak i danas kao nikad slabija radi više nego svi ostali. Ona je bila izraz američkog kapital sistema kome je trebalo da odbrani svoje sfere interesa pred početnim sovjetskim uspjesima u svemiru, a i u samom SSSR-u svemirski program je imao primarno propagandnu ulogu. Kada je sovjetska konkurencija mizerno propala nestalo je i potrebe za velikim budžetima za američki pandan. Međutim nisu je skroz ukinuli, iako gurnuta postrance ostala je sve do skora nedostižna za druge svemirske agencije, tek su sada Kinezi prinjeli svijeću.
Tako da to je drugi problem koji svakako da vidim, sramotno je šta američka politika radi ne samo sa NASA-om nego i sa mnogim drugim stvarima. Pogledaj šta je ova administracija uradila sa epidemiološkim centrom koji je bio vodeći u svijetu i kako im se to rikošetiralo sada sa koronom, a to je samo jedan od primjera. Institucije se sistematski uništavaju u SAD, mislim da to nije slučajnost. Vrlo je moguće da će se NASA pretvoriti u neku vrstu edukativnog centra, žestoko irelevantnog van teoretskih krugova, a da će ovi novi privatnici preuzeti "američke" svemirske ambicije. To bi podrazumjevalo i sve manje naučnih misija sa fokusom američkog sistema na ekonomske, vojne i političke faktore na potezu Zemlja-Mjesec. Znano je da su u SAD velike korporacije jače od države, a pošto se svemir postepeno otvara za kapital ekspanziju za očekivati je da će te mega kompanije stvarati sebi uslove kakvi im odgovaraju, kao što se već radi decenijama tamo. Vidljivo je da američka država odavno ne postoji nego da je odavno pseudodržava, dramaturški okvir za kontrolu mase.
Borislav
0 #2 Borislav 25-06-2020 00:35
Sjajan tekst samo ovaj deo bode oči "intelektualni potencijal koji je uništen od strane vladajućeg režima" znači moglo bi se reći da je i svaki Nasin program koji je ukinut nije po volji kongresa. Ne razumem poentu u naučno popularnim tekstovima provlačiti "zlog" Putina itd.
0 #1 ddragovic 24-06-2020 21:08