Astronautika: misije

Ultraljubičasti spektrograf (UVS) koji je dizajnirao i proizveo Southwest istraživački institut (SwRI) prvi je naučni instrument isporučen za ugradnju u kosmičku letilicu 'Jupiter Icy Moon Explorer' (JUICE) Evropske kosmičke agencije. Planirana za lansiranje 2022. i da stigne na Jupiter 2030, JUICE će provesti najmanje 3 godine detaljno osmatrajući jovijanski sistem pre nego što će uću u orbitu oko najvećeg meseca Sunčevog sistema, Ganimeda.

juice 1
Inženjer SwRI priprema spektrograf UVS za putovanje do evropske sonde. Zajedno sa još 9 instrumenata, proučavaće Jupiter i njegove velike satelite merenjem spektra radi utvrđivanja sastava i strukture atmosfere i interakcije sa masivnom Jupiterovom magnetosferom.

Na JUICE-u, UVS će imati pogled iz blizine na Galilejeve mesece Evropu, Ganimed i Kalisto, za koje se misli da poseduju tečnu vodu ispod svoje ledene površine. UVS će da beleži ultraljubičastu svetlost koju ta tela emituju, prenose i reflektuju, otkrivajući sastav njihovih površina i tankih atmosfera, i kako utiču na Jupiter i njegovu divovsku magnetosferu.

'Bilo je ogroman napor tima da se ovaj instrument - poznat kao JUICE-UVS - izgradi, testira i isporuči', kaže Steven Persyn, rukovodilac projekta JUICE-UVS i pomoćnik direktora u SwRI-ovom odelenju za kosmičku nauku i inženjering. '2013. godine, UVS je izabran da predstavlja NASA-u u prvoj misiji koju će ESA sprovesti na jednu spoljnju planetu. Usklađivanje NASA-inih i ESA-onih specifikacija bilo je izazovno, ali smo uspeli.'

UVS će biti jedan od 10 naučnih instrumenata i 11 istraživanja misiju JUICE. Misija će imati sveobuhvatni cilj da ispita potencijalno nastanjive svetove oko gasovitog giganta, kao i da prouči Jupiterov sistem kao arhetip za gasovite divove u našem Sunčevom sistemu i šire.

SwRI je osigurao ultraljubičaste spektrografe za mnoge kosmičke sonde, uključujući ESA-in kometni orbiter 'Rosettu', NASA-inu međuplanetnu sondu 'New Horizons' za proučavanje Plutona i Kuiperovog pojasa, 'Lunar Reconnaissance Orbiter' i svemirsku letilicu 'Juno' koja trenutno kruži oko Jupitera. Još jedan UVS je u fazi izrade za NASA-inu misiju 'Europa Clipper', koja bi trebala da bude lansirana nedugo nakon JUICE-a.

'JUICE-UVS je peti u ovoj seriji ultraljubičastih spektrografa izgrađenih u SwRI-u, a vuče veliku korist od dizajnerskog iskustva koje je naš tim stekao sa instrumentom Juno-UVS, koji trenutno uspešno radi u Jupiterovom surovom zračenju', rekao je Persyn. 'Svaki naredni instrument koji proizvedemo sposobniji je od svog prethodnika.'

juice 2
Sonda JUICE. Trebalo bi da bude lansirana 2022. raketom 'Ariane 5'.

orbite
Da bi stigla do cilja, sonda će morati da izvede 5 prolazaka pored Venere i Zemlje
. Trebaće joj 7,5 godina da stigne do cilja, da bi tek 2030. započela 2,5-godišnje istražćivanje Jupiterovih meseci.

juice 3
Instrument JUICE-UVS. Težina – 5,2 kg (plus 9,7 kg TaW štit); potrošnja – 8,5 W;
dimenzije – 34,6×29,4×14,5 cm; spektralni raspon – 55-210 nm; vidno polje – 0,1º×7,3º×0,2º.

Naučni instrumenti sonde JUICE:

-       JANUS (camera system)

-       MAJIS - Moons and Jupiter Imaging Spectrometer

juice 4
juice 5
Magnetosfera Ganimeda.

juice 6
Akumulirane doze zračenja koje će JUICE nakupiti tokom misije.

Ako se uzme da se sve kreće brzinom... 12 sati ranije