Nedavno mi se javio čitalac iz Kraljeva, Bojan Bokur. Njemu i momcima iz klana WOT Balnan dugujem neke tekstova, ali za “predjelo” im šaljem ovu vest – Putin planira novi transporter tenkova, kojim će bez sletanja moći da brzo i efikasno šalje veliki broj tenkova na bilo koji kontinent!
Interesantno je i simptomatično kako jedna ovakva vest ima različitu intonaciju u medijima: oni naklonjeni Zapadu započinju je sa “Rusi planiraju ludi projekat …”, a ovi “drugi” sa “Projekat koji će garantovati mir …” Kao i uvek, izgleda da je istina negda na sredini.
Kao grom uz vedra neba je krajem marta odjeknula vest da 80 najnovijih ruskih teških transportnih aviona treba da uđe u eksploataciju do 2024. godine. Vest je “slučajno” objavljena nakon poslednjeg sastanka Komisije vojne industrije. Na sastanku, konstruktori projekta teškog transportera sa radnom oznakom “PAK TA”, Budući aviacioni kompleks transportne avijacije (rus. Перспективный авиационный комплекс транспортной авиации) otkrili su nekoliko taktičkih i tehničkih karakteristika ove zbilja jedinstvene kreacije.
Budući kompleks transportne avijacije u potpunosti opravdava svoj naziv, jer će zahvaljujući svojoj nadzvučnoj brzini, moći da nosi težinu od 200 tona na bilo koju tačku na planeti za samo 7 sati. Daljina doleta je preko 7.000 kilometra, a brzina prevoza – oko 2.000 km na sat. Avioni će transportovati ljudstvo i opremu na teritoriju gde će oni biti neophodni u datom momentu.
„U stvari, prvi put se u svetu kao cilj pojavila operativna potreba slanja celokupne suvozemne armije na bilo koji tačku na planeti. Da bi razumeli, jedna takva grupa bi jednim letom bila sposobna da odnese, revimo na Kubu, operativno-taktičke trupe uporedive sa onim snagama koje US i NATO imaju u Iraku. U kontekstu trenutne vojne doktrine, takve stvari imaju smisla.“ Deo govora jednog od učesnika zatvorene |
Prioritetni teret će biti protivvazdušni projektili, samohodni raketni taktički lanseri, postrojenja za lansiranja taktičkog tipa, protivtenkovske samohotke kao što su 2S25 “Oktopus-SD” i T-14 “Armata”. Napominjem da se težina tenk T-14 drži u tajnosti, ali po zvaničnim podacima “Armata” teži ne više od 50 tona. To znaći da će ”PAK TA” moći da odjednom ponese 4 tenka T-14.
Kargo prostor u “PAK TA” biće raspoređen u nekoliko nivoa, a utovar i istovar će se obavljati atomatski. Pored toga, sistem predlaže mogućnost spuštanja ličnih sredstava i tehnike iz aviona i putem padobrana, tehnikom kojom Rusi vladaju već decenijama, a čije benefite koristi i kosmička industrija.
Diplom - Alexey Komarov from Alexey Komarov on Vimeo.
Prema websajtu Russian Aviation, čitavim projektom bavi se kompanija “Iljušin” – jedna od vodećih vojnih snabdevača još iz vremena SSSR-a. Izvršni direktor kompanije, Viktor Livanov, kaže da bi projekat mogao da bude okončan do kraja 2030, te da su precizne specifikacije još uvek premet pregovora a da je Rusko ministarstvo odbrane samo još jedan od nekoliko potencijalnih kupaca.
Zapadni stručnjaci se vajkaju da cena konstruisanja, izvođenje projekta i gorivo za takve letilice prilično smešno u vreme kada se ruska ekonomija suočava sa problemima sankcija. Ali, kako sami kažu, sve je moguće, čak i ako ne izgleda jako praktično.
KOJI AVION JE NAJVEĆI NA SVETU?
Ko drži visinski rekord za avione?