Astronautika: istorija

U prethodnoj priči sam pokušao da opišem katastrofu šatla 'Challenger'koja se dogodila pre više od 30 godina. Kao što sam objasnio u prvoj priči, letilica nije eksplodirala u normalnom smislu te reči, već je pretrpela katastrofalan strukturalni raspad podstaknut kvarom na busteru na čvrsto gorivo. U tom trenutku, međutim, nije bilo odmah jasno šta se dogodilo, te se pojavilo mnogo konfuzije u novinskim vestima. Većina novinara je pretpostavila da je poseda odmah poginula i isparila kada se šatl raspao. Mnogi u Nasi su delili njihovo mišljenje, pa se malo vodilo računa o njihovom pronalaženju ostataka tokom kasnijih operacija. Umesto toga, prioritet je stavljen na pronalaženje delova letilice koji bi mogli da razjasne uzroke nesreće...

ch1
Za posadu 'Čelendžera', 28. januar 1986. bio je fatalan. Petoro su bili Nasini astronauti, a dvoje specijalisti koji su trebali da brinu o vojnom satelitu koji su nosili u šatlu. Bio je to deseti let 'Čelendžera'.

Već je proteklo nekoliko nedelja u naporima da se sakupi što više delova nesretnog šatla, kada su vojni ronioci otkrili veliku gomilu metala na okeanskom dnu na dubini oko 31 metar. Pokazalo se da se radilo o onome što je ostalo od 'Čelendžerove'pilotske kabine. Predsednička komisija, organizovana da istraži nesreću, kasnije je utvrdila da se prednji deo trupa 'Čelendžera'odvojio od ostatka šatla tokom raspada koji je uzeo maha tokom ~75. sekunde leta. Tokom odvajanja, prednji deo je povukao za sobom veliku količinu kablova i creva koja su ga povezivala sa teretnom sekcijom Orbitera. Ti kablovi su se vukli iza putničke kabine sprečavajući njeno tumbanje, stabilizujući je kao neki rep na dečjem zmaju.

Šatl se raspao na visini od oko 14 km. Nakon odvajanja, kabina je za 10 do 20 sekundi stabilizovala let sa nosom oborenim na dole, ali ju je inercija odnela na visinu oko 19500 metara. Nakon toga, počela je da u slobodnom padu pada ka okeanu, okrećući se na leđa tokom praćenja balističke trajektorije. Slobodan pad je trajao oko 2 minuta i 45 sekundi, pre no što je tresnula o površinu. Procenjeno je da je brzina bila preko 330 km/h, te da je sila pri udaru iznosila preko 200 g. Delovi su se rasuli po okeanskom dnu po površini oko 20 metara u prečniku.

ch2
Deo kabine pronađen na morskom dnu... Mnogi smatraju da je kabina sve vreme bila pod pritiskom te da su putnici sve vreme bili svesni...

ch3
Kako iz ovog mrsa izvući neki relevantan podatak? Deo materijala koji je spasilački brod USS 'Preserver'izvadio iz okeana. Ronioci i podmornice su pretražile površinu od preko 1700 km2.

sh4
Kabina sa astronautima nakon raspada šatla.

Uprkos ovom lancu nasilnih događaja, uvek je ostalo da lebdi pitanje da li je posada bila živa i svesna onoga što se dešavalo, i tragične sudbine koja im se strelovito približavala. Glasine su počele praktično odmah nakon što su zvaničnici Nase i Maršalovog centra optuženi za laži i prikrivanje dokaza da su astronauti bili još uvek svesni u vreme udara kabine o površinu okeana...

Jedan od 'transkripata' koji je u to vreme potkrepljivao teoriju zavere izgledao je ovako (vidite okvir). Kao što je jedan filosof svojevremeno govorio: 'Najbolja stvar koju je đavo uspeo da uradi sa ljudima to je da poveruju da on zapravo ne postoji!' To i ja mislim za teorije zavere...

Tajne Nasine trake otkrivaju da posada 'Čelendžera'ne samo da je preživela eksploziju koja je raznela letilicu, nego su vrištali, plakali, psovali i molili se tokom tri paklena minuta pre nego što su pali u Atlantik 28. januara 1986. godine.

Traka otkriva da je sve započelo povicima putnika (neću da prevodim): "What happened? What happened? Oh God – No!"Čule su se kletve i krici – nekoliko članova je zaplakalo – dok su ostali slali porodicama poslednje zbogom.

Dva minuta i 45 sekundi kasnije traka se prekida. U tom trenutku kabina sa putnicima, koja je ostala neoštećena prilikom raspada šatla, udarila je u okean brzinom većom od bilo koje moguće automobilske ili železničke nesreće. Sila udara je bila tolika da su svi članovi bili izbačeni iz svojih sedišta i smrskani.

'Prikrivanje? Naravno da je bilo prikrivanja', izjavio je Robert Hotz, član Predsedničke komisije koja je vršila istraživanje. "NASA nije mogla da se suoči sa činjenicom da su poslali ove astronaute u situaciju u kojoj nisu imali adekvatnu opremu za preživljavanje. Nasu nije briga nizašta sem da zaštiti svoje dupe," govorio je.

Zvanični izveštaj Nase završava se uzdahom šatlovog pilota Majkla Smita, "Uh-oh!"Neki ljudi zaposleni u Nasi tvrde da su čuli još mnogo toga. To što su oni čuli predmet je diskusija sve do danas. Astronauti su imali vremena da shvate šta se događa i nakon destrukcije njihovog šatla.

"Svi astronauti su imali lične snimače zvuka i pitanja zabeležena na traci pronađenoj posle nesreće verovatno potiču od Kriste Mekolif," kaže Hotz. Pored nje je sedeo Džarvis, koji joj je, kad je shvatio šta se dešava, rekao, "Give me your hand."

"NASA insistira da nema ništa slično na traci, ali oni govore o traci misije, a ne o onoj Kristinoj. Znači, oni ne lažu nego ne govore istinu." 

Novinari koji imaju čvrste veze u Nasi su još direktniji, "Postoje neprestane glasine, koje traju još od nesreće, da postoji traka od koje se ledi krv u žilama…." 

Sledeći transkript počinje 2 sekunde nakon kraja Nasine zvanične verzije, kada pilot Smit kaže kratko "Uh-oh!"Prikazano vreme je vreme od lansiranja, a pol govornika je označen sa M (muško) i F (žensko). Napominjem da dalje neću da prevodim: 

T+1:15  (M)   What happened? What happened? Oh God, no - no!

T+1:17  (F)   Oh dear God.

T+1:18  (M)   Turn on your air pack! Turn on your air...

T+1:20  (M)   Can't breathe... choking...

T+1:21  (M)   Lift up your visor!

T+1:22  (M/F) (Screams.) It's hot. (Sobs.) I can't. Don't tell me... God! Do it...now...

T+1:24  (M)   I told them... I told them... Dammit! Resnik don't...

T+1:27  (M)   Take it easy! Move (unintelligible)...

T+1:28  (F)   Don't let me die like this. Not now. Not here...

T+1:31  (M)   Your arm... no... I (extended garble, static)

T+1:36  (F)   I'm... passing... out...

T+1:37  (M)   We're not dead yet.

T+1:40  (M)   If you ever wanted (unintelligible) me a miracle... (unintelligible)... (screams)

T+1:41  (M)   She's... she's... (garble) ... damn!

T+1:50  (M)   Can't breathe...

T+1:51  (M/F) (screams) Jesus Christ! No!

T+1:54  (M)   She's out.

T+1:55  (M)   Lucky... (unintelligible).

T+1:56  (M)   God. The water... we're dead! (screams)

T+2:00  (F)   Goodbye (sobs)... I love you, I love you...

T+2:03  (M)   Loosen up... loosen up...

T+2:07  (M)   It'll just be like a ditch landing...

T+2:09  (M)   That's right, think positive.

T+2:11  (M)   Ditch procedure...

T+2:14  (M)   No way!

T+2:17  (M)   Give me your hand...

T+2:19  (M)   You awake in there? I... I...

T+2:29  (M)   Our Father... (unintelligible)...

T+2:42  (M)   ...hallowed be Thy name... (unintelligible).

T+2:57  (M)   You...over there?

T+2:58  (M)   The Lord is my shepherd, I shall...not want. He maketh me to lie down in green pastures... though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil... I will dwell in the house...

T+3:15 to end  None. Static, silence.

 

ch6

Nesreća šatla 'Challenger'

Draško Dragović
Author: Draško Dragović
Dipl inž. Drago (Draško) I. Dragović, napisao je više naučno popularnih knjiga, te više stotina članaka za Astronomski magazin i Astronomiju, a učestvovao je i u nekoliko radio i TV emisija i intervjua. Interesuje ga pre svega astronautika i fizika, ali i sve teme savremenih tehnologija XXI veka, čiji detalji i problematika često nisu poznati široj čitalačkoj publici. Izgradio je svoj stil, lak i neformalan, često duhovit i lucidan. Uvek je spreman na saradnju sa svojim čitaocima i otvoren za sve vidove komunikacije i pomoći. Dragovićeve najpoznatije knjige su "KALENDAR KROZ ISTORIJU", "MOLIM TE OBJASNI MI" i nova enciklopedija "NEKA VELIKA OTKRIĆA I PRONALASCI KOJA SU PROMENILA ISTORIJU ČOVEČANSTVA"

Zadnji tekstovi:


Komentari

  • Baki said More
    “Postoji jedna čudna kontradikcija: u... 1 sat ranije
  • milena said More
    Mmm hvala, autoru, veliki zagrljaj :D 1 dan ranije
  • Boris Saksida said More
    Baš lepo,pozdrav svima,Boris! 3 dana ranije
  • Dragan Tanaskoski said More
    Ne tražite egzaktan odgovor o starosti... 4 dana ranije
  • ato said More
    Mali ispravak: A 10% od brzine... 5 dana ranije

Foto...