2011, suosnivač Microsofta®, milijarder Paul Allen je stvorio i finansirao jedan izuzetno zanimljiv kosmički projekat. Cilj je bio lansiranje satelita iz aviona, ideja koja nije bila posebno nova, ali Alen je želeo da konceptualno ode korak dalje i predložio je da se za taj zadatak upotrebi najveći avion na svetu. Budući da je najsloženiji deo vazdušnog lansirnog sistema koji je sadržavao veliku raketu bio transport iste, Alenov avion je trebalo da ima dva trupa, što bi omogućavalo postavljanje rakete između njih. Alen je bio poslednji internet-milijarder koji je podlegao modi da bude kosmički patron, jer su to pre njega učinili Elon Musk ('SpaceX') i Jeff Bezos ('Blue Origin'). Nažalost, za razliku od ove dvojice, Alenovi kosmički snovi nikad nisu bili previše ambiciozni.

s1
'Stratolaunch'
avion, nazvan 'Roc'.

Alen je krstio svoju kosmičku avanturu kao 'Stratolaunch'. Čitav projekat se vrteo oko velikog aviona-nosača, koji je ubrzo dobio nadimak 'Roc', po mitskoj džinovskoj ptici mitskog arapskog putnika, Sinbada Moreplovca[1]. Da bi napravio tako veliku letilicu, Alan je iskoristio talenat slavnog konstruktora Burta Rutana(negov je raketoplan 'SpaceShipOne'), koji je došao na ideju da spoji dva 'Boeinga 747'pomoći novog tipa krila. Sa 554 tone, 'Roc' ima raspon krila od 117 metara, više nego što je 'Saturn V'bio visok, ali njegova dužina (73 m) je manja od dužine diva Antonova An-225 (84 m). Avion je ispao odlično, ali kakva treba da bude raketa? 'Strato' je ušao u pregovore sa 'SpaceX' da koriste verziju 'Falcona 9' napravljenu specijalno za ovaj projekat, koja bi mogla da u orbitu ponese 6100 kg. Raketa s krilima, duga 37 metara i teška 223 tone, koristila je pet 'Merlin' motora u prvom stepenu, slično kao u projektu 'Falcon 5' koji nikad nije poleteo.

s2
Originalni dizajn 'Stratolaunch'iz 2011.

s3
'Stratolaunch'
sa kapsulom 'Dragon'.

s4
Raketa 'SpaceX'sa kapsulom 'Dragon'.

Sporazum sa 'SpaceX-om' nije ostvaren, a kompanija 'Orbital Sciences'(kasnije 'Orbital ATK', a trenutno, 'Northrop Grumman'[2]) postaje odgovorna za konstruisanje 'Stratolaunchove' rakete, koja je predložila raketu 'Pegasus II', kasnije prozvanu 'Thunderbolt'. Ta raketa je koristila čvrsto gorivo u prvom stepenu i vodonik i tečni kiseonik u drugom stepenu, sa motorima RL10C-1. Ali ni 'Orbital' nije izdržao dugo, te se 2014. povukao iz projekta. Uprkos brojnim kritikama usled manjka konkretnog progresa, 'Stratolaunch'je 2013. je napravio ogroman hangar od 8600 m2u kosmičkoj luci Mohave za avion 'Roc' i kupio prvi '747'. Ubrzo je kupljen i drugi mlaznjak, koji je, kao i prvi, kupljen od kompanije 'United Airlines'. Kompanija je takođe kupila 12 'Pratt&Whitney' mlaznih motora PW4056, 6 za ugradnju u avion a drugih 6 kao rezerva.

s5
'Stratolounch' sa 'Orbitalovom' raketom 'Thunderbolt'.

2016. 'Strato' je postigao novi dogovor sa 'Orbitalom ATK' da lansiraju tri male rakete 'Pegasus XL' u svakoj od 'Roc' misiji. To je bio kraj duhu čitavog projekta: lansiranju velikih raketa iz aviona. Tada je u modi bilo lansiranje malih satelita, a 'Strato' je odlučio da se prilagodi trenutku. Iako je kompanija konačno imala raketu, za mnoge je ta odluka jasno pokazivala besciljnost projekta i odsustvo poslovnog modela. Očito, korišćenje najvećeg aviona na svetu za lansiranje tri 'Pegasusa' bilo je ludilo sa ekonomskog stajališta ('Pegasus' je bio posebno skupa raketa[3]). 'Roc' je napustio hangar gotovo dovršen kako bi obacio testove na pisti. Uprkos svemu, usledila je Alenova inicijativa.

s6
Konfiguracija 'Stratolaunch'sa tri rakete 'Pegasus'.

s7
Trostepena raketa 'Pegasus'kompanije 'Orbital Science Corp.' težine 18,5 tona mogla je da u orbitu visine 400 km nosi teret od 370 kg. Koštala je preko \(40 miliona.

'Stratolaunc' nije poleteo, ali je u septembru 2018. kompanija najavila da će vlastitim snagama razviti ne jednu nego tri vrste raketa. Međutim,u prvim misijama, planiranim za 2020, leteće 'Orbitalove' rakete 'Pegasus'. Rakete su dobile ime 'MLV'(Medium Launch Vehicle) i 'MLV Heavy', nosivoti u orbito ud 3,4 i 6 tona. 'MLV Heavy' je bila verzija sa tri 'MLV' koja bi dejstvovala kao prvi stepen. Treća raketa je trebalo da bude višekratni šatl koji bi ušao u servis mnogo kasnije. U novembru 2018. 'Stratolaunch' je izveo prvo testiranje novog PGA motora na kiseoničko/vodoničko gorivo koji su trevali da budu korišćeni na raketama MLV, napravljene uz pomoć Jeffa Thornburga, jednog od konstruktora 'Merlin' motora za 'SpaceX' (kao znak velike skromnosti, ime motora PGA je izvedeno iz inicijala osnivača kompanije Pola G. Alena). Sve je sugerisalo da se 'Stratolaunch' nalazi na samom kraju...

s8
Porodica raketa za 'Stratolaunch'.

s9
Jedan od projekata hipersoničnog šatla za 'Stratolaunch'.

s10
'Stratolaunchov' avion ispred hangara u Mohavi 2017.

s11

s12
'Stratolaunchov' raketni motor PGA.

Ali kako kažu Jevreji: 'Ljudi planiraju, a bog se smeje'. Praktično taman kada je 'Stratolaunch' objavio svoje nove i ambiciozne planove, Pol Alen je u oktobru 2018. iznenada umro od limfoma. U početku je izgledalo da smrt osnivača projekta neće uticati na isti, jer je kompanija u januaru ove godine izbela seriju testova rulanja po pisti u Mohavi. Devetog januara ogromni avion je postigao vrzinu od 220 km/h. Međutim, 18. januara 'Stratolaunch' je objavio da je došlo do paralize u razvoju PGA motora i nove porodice raketa. U vreme dok čitaš ovo, sudbina 'Stratolauncha' je nejasna. Avion 'Roc' je spreman za uzletanje, ali je pod velikom sumnjom da će biti korišćen za lansiranje satelita. Novi menadžeri kompanije su obznanili da nameravaju da se vrate prethodnom planu korišćenja malih 'Pegasus' raketa, ali je mala verovatnoća da će se ovaj poslovni plan ostvariti bez bogatstva Pola Alana.

s13
'Roc' snimljen iz kosmosa...

s14
Avion 'Roc'.

Da stvar bude gora, 'Stratolaunch'se suočio sa direktnom konkurencijom kompanije 'Virgin Orbit'koja treba da lansira rakete 'LauncherOne'sa 'Boeinga 747'. Dvostepene 'LauncherOne' bi trebalo da nose u orbitu 500 kg, što je nešto više od 'Pegasusa'(370 kg za lansiranje sa 'Roca'). Ali očigledno je da će 'LauncherOne' koristiti manji, jeftiniji i lakši za rad avion od 'Roca', letilicu koja zahteva vrlo specifične zahteve za rad (ne zna se da li bi mogao da uzleće sa drugih aerodroma sem u bazi Mohave). Malo je onih koji sumnjaju da će 'Roc' na kraju uzleteti, ali ako bi morali da se klade, većina smatra da je verovatnoća da će nositi satelite u orbitu praktično nula. Zapravo, ne bi bilo nerazumno da 'Roc' na kraju završi u muzeju nakon samo par letova, poput mitskog 'Spruce Goose'. Sa tako specifičnom namenom, modifikovanje 'Roca' za prevoz tereta koštalo bi milione dolara; ne zaboravi da ograničenja njegovih pravih krila i stajnog trapa činile bi taj avion jako lošim za transport dobara ili putnika. U svakom slučaju, avion 'Stratolauncha' je jedina stvar preostala od Alenovog projekta.

s15
'Stratolaunch'
na pisti u januaru 2019.

s16
Podpredsednik Penceu kabini 'Roca'.

s17
Niko ne može da spori lepu liniju aviona...

Neuspeh 'Stratolauncha'je lekcija o slabostima kosmičkih projekata koje pokreću milijarderi. San je živ...sve dok finansijer ne umre, a neumoljiva logika tržišta nameće se iznad snova o putu do zvezda. 

 

[1]U bajkama, Simbad je bio avanturista koji je u VIII veku putovao po neistraženim morima Afrike i južne Azije, nešto kao arapska verzija Homerovih priča ili '1001 noći'. Živeo je u vreme kalifa Haruna al-Rašida, koji je svima nama poznat po stripu o Iznogudu, i po legendi je napravio 7 putovanja na kojima su mu se dešavale tako neverovatne stvari, da je ušao i u kulture zapadnih čitalaca. Ja se sećam da su u mom detinjstvi takve priče mogle da se kupe u knjižarama, kao i priče o pametnom Nasradin-hodži, ali je politika oduvala te likove iz naših priča i obrazovanja naše dece. Bez razloga. Ako je za utehu, ni mnogi 'naši' nisu bolje prošli...
  Ako ukucaš Sinbad u brauzer, videćeš da je bio junak na desetine filmova i TV serija za decu (Aladin i sl.), pesama, priča, opera... u Americi, Engleskoj, Japanu, Rusiji, Francuskoj itd.

[2]U aprilu '14. 'Orbital'je objavio da će se 2015. fuzionisati sa 'Alliant Techsystemsom'i stvoriti novu kompaniju 'Orbital ATK, Inc.'. U septembru 2017. 'Grumman'je kupio 'Orbital ATK' za oko \)9 mld. i sada je to 'Northrop Grumman Innovation System'.

[3]Ko uporedi slike, videće da je 'Pegasus' kopija ruskog bustera 'Bajkal' koji je razvijan u Ukrajini u vreme raspada SSSR-a.

Draško Dragović
Author: Draško Dragović
Dipl inž. Drago (Draško) I. Dragović, napisao je više naučno popularnih knjiga, te više stotina članaka za Astronomski magazin i Astronomiju, a učestvovao je i u nekoliko radio i TV emisija i intervjua. Interesuje ga pre svega astronautika i fizika, ali i sve teme savremenih tehnologija XXI veka, čiji detalji i problematika često nisu poznati široj čitalačkoj publici. Izgradio je svoj stil, lak i neformalan, često duhovit i lucidan. Uvek je spreman na saradnju sa svojim čitaocima i otvoren za sve vidove komunikacije i pomoći. Dragovićeve najpoznatije knjige su "KALENDAR KROZ ISTORIJU", "MOLIM TE OBJASNI MI" i nova enciklopedija "NEKA VELIKA OTKRIĆA I PRONALASCI KOJA SU PROMENILA ISTORIJU ČOVEČANSTVA"

Zadnji tekstovi:


Komentari

  • Baki said More
    Verovatno bi bilo zanimljivo pročitati... 19 sati ranije
  • Miroslav said More
    Verujem da ste svi neko poodavno neko... 5 dana ranije
  • Aleksandar Zorkić said More
    Poslao sam pet primedbi – odgovora na... 5 dana ranije
  • Miki said More
    A ja b' rek'o da će ipak 'Merikanci...... 6 dana ranije
  • Драган Танаскоски said More
    Neobjavljeni tekst je pisao čovek koji... 6 dana ranije

Foto...