Ocena korisnika:  5 / 5

Zvezda aktivnaZvezda aktivnaZvezda aktivnaZvezda aktivnaZvezda aktivna
 

Oduvek sam voleo avione, ostao sam nesuđeni pilot jedrilice, koji je dogurao jedino do padobranca. Pošto sam bio mlad, i to su mi roditelji zabranili. Ipak, uspevam da par puta godišnje proguram na sajtu ponešto zanimljivo o avionima, najviše ponešen njihovom tehnologijom i inženjerskim rešenjima a manje pravom namenom koju u načelu ne podnosim. Uvek pomislim, možda ima još neko koga to interesuje a nema gde da pročita sem na ovom sajtu. Avijacija i kosmonautika su nekad bili kao leva i desna ruka, čak su se jednim imenom zvali aeronautika.

Pre četiri meseca sam napisao jedinstvenu na našem jeziku e-knjigu koja je objavljena na našem sajtu ali je prošla potpuno neprimećena. Radi se o knjizi 'Strateški bombarderi: nadzvučni ili podzvučni', koja se bavi komparativnom analizom dva najbolja interkontinentalna strateška bombardera IV generacije koje poseduju Rusi i Amerikanci i koji bi nedajbože u slučaju bilo kakvog ograničenog nuklearnog sukoba predstavljali udarnu pesnicu njihovih trijada. Radi se o Tupoljevljevom Tu-160, koji NATO vodi kao 'Blackjack' a Rusi kao 'Beli Labud', i 'Rockwellovom' B-1 'Lanceru'.

Svako ko i ovlaš prati avijaciju pita se zbog čega je Tu-160 skoro dvaput brži od američkog B-1, iako su avioni skoro jednaki po izgledu, veličini, obliku i razmeštaju motora?

Kada sam davno na Kipru razgovarao s jednim Britancem koji se navodno razume u naoružanje (ali se razumeo u musake od patlidžana) o ovoj temi, naročito me je nervirao jer je stalno tvrdio da su Sovjeti iskopirali 'njihov' avion! Džaba sam ga podsećao da dok je Tupoljev konstruisao avione oni su još gradili Hardijanov zid, ali... nema šanse.

Naravno, imao je i on svoje adute. Pogledaj i sam:

Avion 1 Avion 2
Rus. Amer.

 

Ono što nisam hteo da kažem Eltonu Džonu (ipak sam poznavao temu bolje od njega) to je … jedan od ovih aviona je mnogo veći, puno teži i ima daleko snažnije motore od onog drugog.

Tu-160 'Beli Labud' je 26% teži, sa 2,2 puta većom površinom krila i 81% većim potiskom od B-1B 'Lancera'! Leteo je za čitavih 1000 km/h brže od B-1

I pored moje želje, ova dva aviona teško da bi se uopšte mogla smatrati članovima iste klase da nije njihove nosivosti. B-1 može da ponese oko 25% više raketa i bombi.

Pa zašto su ti avioni tako različiti iako izgledaju tako slični? Uglavnom zato što su dizajnirani za potpuno različite zadatke (o tome sam pisao u knjizi). Dakle, Tu-160 NIJE predstavljao sovjetski odgovor na B-1B.

B-1 nikada nije bio zamišljen da bude tako velik ili brz kao Tu-160. Ali Rusija u to nikada nije verovala, sve dok ih Amerika zapravo nije uvela u naoružanje. Zapravo, Tupoljevci su imali na umu jedan drugi avion kada su dimenzionisali Tu-160.

Bio je to 'North Americanov' nuklearni B-70, tačnije XB-70. Avion 3

 

Ovaj avion je bio veći i brži od Tu-160. To je zapravo za Tu-160 ono što je Tu-160 za B-1B. Gotovo izvan njegove klase.

Međutim, B-70 'Valkyre' je otkazan. Bio je skup, komplikovan i imao je performanse koje su se na mnogo načina smatrale 'ometajućim'. Posebna ironija ovde je jedan od razloga zbog čega je otkazan, jer su generali smatrali da je previše provokativan sistem naoružanja. Kažu da je Pentagon smatrao da postoji zabrinutost da bi postavljanje takvog bombardera nateralo Sovjete da pokušaju da mu pariraju. Ironično, jer kada je otkazan mnogi u Rusiji NISU VEROVALI! Umesto toga, bili su uvjereni da je projekat 'zamračen' i nastavljen ali u tajnosti. A kada se to nikada nije ostvarilo a započet je program B-1, opet su mislili da je to zapravo vraćen B-70 i da su sve planirane i objavljene veličine i performanse prototipa B-1 obična dezinformacija.

No, Rusija nije mogla da se meri s B-70, pa su ciljali na metu između B-1 (za koji su mislili da je lažna maska) i B-70 (za koji su mislili da je ono što vojska zapravo gradi).

Međutim, posle stucanih milijardi i isto toliko radnih časova B-1 je otkazan, jer je dolazio projekat B-2. A kada je program B-1 ponovno pokrenut (obećanje Reganove administracije u kampanji), njegova namena se promenila od nadzvučnog penetratora PVO sistema na velikim visinama u nadzvučni penetrator na malim visinama. Stoga je njegova najveća brzina smanjena i napravljen kompromis za prepoznatljive nadzvučne performanse na malim visinama.

Tu-160 je po meni i mnogim drugima prekrasan avion. Kao i B-1. Kad bi inženjeri napravili verziju B-1 u većoj razmeri, siguran sam da bi mogli da izjednače brzinu i performanse na velikoj visini sa Tu-160, ali nisu i tako svet ima dva vrlo slična izgleda, ali vrlo različite a opet vrlo sposobne letilice.

Avion 4

 

Draško Dragović
Author: Draško Dragović
Dipl inž. Drago (Draško) I. Dragović, napisao je više naučno popularnih knjiga, te više stotina članaka za Astronomski magazin i Astronomiju, a učestvovao je i u nekoliko radio i TV emisija i intervjua. Interesuje ga pre svega astronautika i fizika, ali i sve teme savremenih tehnologija XXI veka, čiji detalji i problematika često nisu poznati široj čitalačkoj publici. Izgradio je svoj stil, lak i neformalan, često duhovit i lucidan. Uvek je spreman na saradnju sa svojim čitaocima i otvoren za sve vidove komunikacije i pomoći. Dragovićeve najpoznatije knjige su "KALENDAR KROZ ISTORIJU", "MOLIM TE OBJASNI MI" i nova enciklopedija "NEKA VELIKA OTKRIĆA I PRONALASCI KOJA SU PROMENILA ISTORIJU ČOVEČANSTVA"

Zadnji tekstovi:


Komentari

  • Miroslav said More
    U svakom slučaju biće gore pre kineza... 13 sati ranije
  • Драган Танаскоски said More
    Ako bude 2028. god. to će biti fantastično. 18 sati ranije
  • Aleksandar Zorkić said More
    Što da ne. Ako postoje i to takvi kakvi... 2 dana ranije
  • Željko Perić said More
    Zdravo :D
    imam jedno pitanje na ovu... 3 dana ranije
  • Baki said More
    Dobar izbor. Ideja filma nije nova, ali... 6 dana ranije

Foto...