Ovog tjedna na nekadašnjem vulkanu Haleakala na Hawaima započeo je s radom prvi iz serije Pan-STARRS teleskopa (Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System) namijenjenih za uspostavu prve linije obrane Zemlje od napada iz svemira.

PS1
Pan-STARRS iznad Hawaii oblaka skenira nebo i uspostavlja prvu crtu svemirske bojišnice

Prvi sustav Pan-STARRS  (PS1) teleskopa potpuno je operativan i upravo je započeo s skeniranjem neba. Doduše do prvih znanstvenih rezultata proći će još neko vrijeme ali novo lice  astronomije postalo je stvarnost.

Njegova je namjena pronalazak asteroida, kometa i drugih objekata u Sunčevom sustavu ali i izvan njega (supernove, promjenjive zvijezde) u cilju mapiranja neba te detekcije i praćenja potencijalno opasnih objekata i pojava po našu planetu. Diljem svijeta već postoji nekoliko teleskopskih sustava koji su bili predviđeni za ovakvu namjenu, no Pan-STARRS Zemaljskoj obrani daje posve novu dimenziju.

Računa se kako će ovaj sustav sam pronaći više malih objekata u svemiru nego svi teleskopi svijeta zajedno (koji se bave problematikom). Da bi to mogao astronomi su morali primjeniti dosad neviđene tehničke specifikacije. Samo jednim pogledom, jednom slikom Pan-STARRS će obuhvatiti područje veličine 36 punih Mjeseca! Za usporedbu proslavljeni Hubble Space Telescope u jednom kadru vidi samo jedan stoti dio promjera punog Mjeseca. U Pan-STARRS sustav ugrađena je specijalizirana računalna i programska podrška kako bi svake noći mogli snimiti i obraditi nevjerojatno veliku količinu podataka. Od sumraka do zore Pan-STARRS prikupi podataka dovoljno za nasnimati tisuću dvd-medija! Njegova specijalno razvijena ccd kamera ubraja se u jedno od dvadeset najvećih tehničkih čuda današnjice. Rezolucija kamere je tisuću i četiristo mega pixela! To je najveća ccd kamera na svijetu. Svaka pojedinačna fotografija koju ona napravi mogla bi se u visokoj rezoluciji komotno isprintati na papir veličine rukometnog igrališta! Za snimanje jedne jedine fotografije ovakvih razmjera potrebno je svega 30 sekundi. I tako po cijele noći. Osim tehnike za ovaj je projekt važan i izbor lokacije. Visoko iznad oblaka i s mirnom atmosferom vrhunac nekadašnjeg vulkana Haleakala na Hawaiima pokazala se idealnom. Autor teksta će ovdje dodati opasku kako su mjesta egzotičnih nazivlja u koja hodočaste turisti obično i mjesta na kojima astronomi imaju svoje ispostave. I jednima i drugima je čisto i vedro nebo, očuvan okoliš i udaljenost od civilizacije nužni „trend“ izbora lokacije.

PS2
Negdje u svemiru nalaze se deseci tisuća objekata koje tek treba otkriti

Dodamo li ovim tehničkim karakteristikama PS1 kako je američko ratno zrakoplovstvo direktno involvirano u sustav jasno je kako znanstvenici u ovom slučaju ne moraju brinuti za financije već samo za snimanje i obradu podataka. Ipak i pored njegovih mogućnosti nadajmo se kako nikada neće doći do pronalaska „asteroida-ubojice“ naše civilizacije, a ukoliko se to ipak dogodi nadajmo se kako će u međuvremenu nekadašnji vojni i civilni rakeni inženjeri pronaći dovoljno dobar način za njegovo uništenje prije nego postane prekasno.

Pored vojske u Pan-STARRS  uključeno je više vrhunskih sveučilišta iz SAD i EU.