Planete

Zemlja vs Mars

zmKoliko nam je poznato od svih planeta Mars je Zemlji najsličniji. Fale mu plava i zelena boja koje krase našu planetu, ali to su estetske razlike. Ima ih i drugih, značajnijih.

Otkud planetama ta imena?

Venera boginjaPriča o nazivima planeta počinje u Starom veku, dakle, pre nekoliko hiljada godina kada su drevni astronomi Haldeje zapazili da se neke zvezde, za razliku od ostalih, kreću po nebu, a što se može uočiti tokom nekoliko noći posmatranja. Te zvezde su drevni Grci nazvali “planete” (ἀστήρ πλανήτης (astēr planētēs), ili πλάνης ἀστήρ (plánēs astēr) što u prevodu znači «zvezde lutalice». Ako imalo poznajete astronomiju ovo ste sigurno pročitali nebrojeno puta ali morao sam to da kažem jer tako ide priča.

Dan: predug vam je, možda taman ili pak prekratak?

Mi imamo odgovore na Vaša pitanja

planete

Neki od nas složiti će se da im je taman, nekima je predug a nekima prekratak. Što o tome misle pripadnice lijepšeg pola na drugim svjetovima? Naravno, pričamo o trajanju dana na planetama. Sram vas bilo ako ste imali prizemne misli čitajući naslov članka.

Da li je so ključna za otkrivanje tajni Neptuna i Urana?

so1U unutrašnjosti nekoliko planeta i satelita solarnog sistema krije se led, a otkriven je takođe i na nekoliko dalekih vansolarnih planeta. Ali sva ta tela ne sadrže običan vodeni led kakav zimi viđamo na ulicama. Led koji se nalazi u tim objektima izložen je ekstremnim pritiscima i temperaturama, a takođe skoro sigurno sadrži i slane nećistoće.

Nicin model

a2Među planetolozima je popularna priča u kojoj se kaže da su u dalekoj prošlosti džinovske gasovite planete našeg sistema selile svoje orbite, čime su terale objekte u asteroidnom i Kajperovom pojasu na takve putanje da su oni počeli snažno da se sudaraju sa Zemljom i ostalim komšijskim planetama. Prema gradu Nici u kome se 2005. debatovalo o ovome, čitav model je i dobio ime. O čemu se radi?