Planete patuljci

Haumea, najčudniji Plutonov kompanjon, poseduje prsten!

h1Na rubovima Sunčevog sistema, tamo iza orbite Neptuna, postoji pojas objekata od leda i stenja, među kojima se ističu planete patuljci: Pluton, Eris, Makemake i Haumea. Taj poslednji, do sada je bio poznat najviše po tome što ima dva mala meseca, prečnika svega 170 i 310 km.

Pluton emituje rentgenske zrake

PlutoXrayHeader 1024Astronomi koji rade sa Čandra-rentgenskom opservatorijom od NASE, otkrili su da patuljasta planeta Pluton emituje rentgenske zrake. To je prvi put da se kod nekog objekta u Kuiperovom pojasu otkrila ova pojava. Smatra se da je ovo zračenje interakcija Plutona sa solarnim vetrom i astronomi su iznenađeni ovim “neočekivanim i energičnim načinom Platonove reakcije.” Pretpostavlja se da se i kod drugih objekata Kuiperovog pojasa događaju slične reakcije. Astronomi su jos za vreme misije New Horizons, za vreme priblizavanja sonde, četri puta primetili Plutonove rentgenske zrake.

Promena klime na Plutonu...

9 ...ili, kada su planete patuljci imale reke i jezera azota

Postoje li reke i jezera u Kajperovom pojasu? Donedavno se mislilo da je to malo verovatno, ali posle posete sonde “New Horizons” Plutonu jula 2014. sumnje su raspršene. Ili nisu? Sve složenije analize podataka sa NH pokazuju da nema jezera tečnog azota na površini sada, ali da ih je verovatno bilo u prošlosti i biće ih u budućnosti.

Otkrivene neočekivane promene sjajnih pega na Ceresu

Posmatranja koja se obavljaju zahvaljujući HARPS spektrografu na ESO La Sija opservatoriji u Čileu, otkrila su neočekivane promene sjajnih pega na patuljastoj planeti Ceres. Iako sa Zemlje Ceres vidimo tek kao malo veću svetlu tačku, pažljivo proučavanje njegove svetlosti pokazuje nam da postoje, ne samo očekivane promene zbog rotacije Ceresa, već da se sjaj pega pojačava u toku dana, kao i da postoje još neke varijacije. Ova posmatranja ukazuju na to da je materijal pega lako isparljiv, te da isparava zbog uticaja sunčevog zračenja.

Metanski sneg na Plutonovim planinama

PlutonJedna od najuočljivijih oblasti na Plutonu, Cthulhu Regio (čita se Ktulu), proteže se duž skoro polovine Plutonovog ekvatora, počevši zapadno od velike azotne zaleđene ravnice poznate kao Sputnik Planum. Pošto oblikom podseća na kita, tako je pre godinu dana prozvana na samom početku istraživanja koje je sprovela misija “New Horizons”.

Atmosfera Plutona

PlutonKelsi Singer član tima NASA-ine New Horizons misije specijalizovana za geologiju i geofiziku u članku objavljenom 10. avgusta 2015. na blogu Pluto New Horizons piše o atmosferi Plutona koju napušta azot, o glečerima od azota i o tome šta snabdeva Pluton azotom?