Komete

C/2017 U1, prva međuzvezdana kometa?

mzk1Iza dosadnog imena C/2017 U1 možda se krije prva međuzvezdana kometa u istoriji. A možda i ne. Uprkos velikim željama, istina je da nije lako dokazati dolazi li kometa iz našeg Sunčevog sistema ili ne. U principu, to izgleda prosto: ako kometa ima hiperboličnu orbitu onda nema sumnje da dolazi iz međuzvezdanog prostora, ali ako je eliptična onda je kometa naša. U čemu je onda problem? Determinisanje orbite komete nije lako, posebno ako telo stiže iz dalekog Ortovog oblaka.

Dvije malene komete u Lavu

62P 24P 251017 MiroRano jutro, probudio se malo prije 4 časa da u sazviježđu Lava potražim dvije kratkoperiodične komete. Nebo veoma vedro očišćeno laganom burom. Na južni balkon postavim teleskop Celestron 8SE (203/2030mm) kojeg sam pozajmio od Trebinjskog astronomskog udruženja jer su podaci sa početka oktobra govorili da su komete bile sjaja ispod 11. magnitude pa moj stari 14-cm reflektor nije dovoljno svjetlosno jak za njihovo sigurno uočavanje s obzirom na oklonu rasvjetu. Veliko sazviježđe Lava se polako penje iznad brda na ESE.

C/2017 K2 (PANSTARRS) – Kometa div(?)

k2 e1497470316952Na snimcima dela neba u sazvežđu Zmaja načinjenim 21. maja sa teleskopa Pan-STARRS 1 na Havajima otkrivena je nova kometa koja je dobila katalošku oznaku C/2017 K2 (PANSTARRS). Odmah po otkriću pretpostavljalo se da je na velikom rastojanju od Sunca, a kasnije će to biti potvrđeno dodatnim posmatranjima. Heliocentrična udaljenost u trenutku otkrića bila je 16,084 AU, što je dalje od orbite Saturna koja je na oko 9,6 AU, a geocentrična udaljenost 16,014 AU. Ukupan sjaj komete je oko 19,6 magnitude.