Komete

Kometa 46P/Wirtanen

46P 16dec

Posmatrački hit druge polovine ove godine je kometa 46P/Wirtanen. Ona će 16. decembra proći pored naše planete na manje od 12 miliona kilometara (što je 30 razdaljina od Zemlje od Meseca) i moguće je da zasija sjajem treće magnitude. Kad je nešto na nebu toliko sjajno onda ga...

Sjajna kometa 46P/Wirtanen i periodične prijateljice

46P W

Izvanredno vedro nebo očišćeno burombilo je razlog da potražim tri periodične komete tokom večeri 5. decembra 2018. godine. Postavim dva stara vlastoručno izgrađena teleskopa reflektora: Šeliak 120/900mm i Mirfak 140/1400mm. Oba sa posebnim zadatkom - dvije sjajnije komete za Šeliaka i slabija za Mirfaka.

C/2017 U1, prva međuzvezdana kometa?

mzk1Iza dosadnog imena C/2017 U1 možda se krije prva međuzvezdana kometa u istoriji. A možda i ne. Uprkos velikim željama, istina je da nije lako dokazati dolazi li kometa iz našeg Sunčevog sistema ili ne. U principu, to izgleda prosto: ako kometa ima hiperboličnu orbitu onda nema sumnje da dolazi iz međuzvezdanog prostora, ali ako je eliptična onda je kometa naša. U čemu je onda problem? Determinisanje orbite komete nije lako, posebno ako telo stiže iz dalekog Ortovog oblaka.

Dvije malene komete u Lavu

62P 24P 251017 MiroRano jutro, probudio se malo prije 4 časa da u sazviježđu Lava potražim dvije kratkoperiodične komete. Nebo veoma vedro očišćeno laganom burom. Na južni balkon postavim teleskop Celestron 8SE (203/2030mm) kojeg sam pozajmio od Trebinjskog astronomskog udruženja jer su podaci sa početka oktobra govorili da su komete bile sjaja ispod 11. magnitude pa moj stari 14-cm reflektor nije dovoljno svjetlosno jak za njihovo sigurno uočavanje s obzirom na oklonu rasvjetu. Veliko sazviježđe Lava se polako penje iznad brda na ESE.