Komete

C/2019 Q4 (Borisov) – novi međuzvezdani objekat

kometa IS

Na Krimu, 30. avgusta pred svitanje, Genadij Borisov, opservatorijski tehničar bez formalnog astronomskog obrazovanja, teleskopom prečnika ogledala od 65 cm, koji je lično dizajnirao, snima nebo nad istočnim horizontom u potrazi za malim telima Sunčevog sistema, kako se jednim imenom nazivaju asteroidi i komete.

Međuzvezdani posetilac, C/2019 Q4 (Borisov)

kometa putanja

C/2019 Q4 (Borisov) je interstelarna kometa. Da, stigla je iz drugog solarnog sistema i to je drugi objekat za koji znamo da je dospeo do nas a da je stigao iz područja druge zvezde. Prvi je Oumuamua koji je uočen pretprošle godine i koji je izazvao veliko uzbuđenje i malu pometnju među astronomima jer se nije znalo kakav je to objekata, a mišljenja su išla od toga da se radi o kometi, pa asteroidu, sve do mišljenja da je u pitanju veštački objekta.

Kometa C/2018 N2 (ASASSN)

karta

Druga kometa koju sam u poslednje vreme “lovio” teleskopom je morala da sačeka povoljnije uslove posmatranja kako bih je uopšte mogao uočiti. Prema dostupnim podacima, ukupni sjaj komete se kreće oko 12,5 magnitude. U trenutku posmatranja, kometa se nalazila u jesenjem sazvežđu Ovan, sasvim visoko iznad istočnog horizonta na svega nekoliko stepeni istočno od golim okom uočljivog asterizma sa najsjajnijom zvezdom Hamal (Alfa Ovna).

Sjajna kometa C/2018 Y1 (Iuamoto) u sazvežđu Lav

Slika 1Tokom poslednjih nedelju dana, spojilo se nekoliko vedrih večeri a sjajne zvezde zimskog neba su me izmamile napolje da posmatram i pored poprilično hladnog vremena. Moram da priznam, pogodio se i više nego pogodan trenutak za posmatranje neke sjajne komete kao što je Iuamotova jer se na našim srednjim severnim geografskim širinama nalazila u vrlo povoljnom položaju.

Kometa Iwamoto

C2018Y1 Iwamoto 130219 0035aNoć 13. februara 2019. je bila hladna (-1°C) sa umjerenom burom na mahove, nebo veoma vedro.  Trebalo je sačekati iza pola noći da Mjesec zađe na zapadu pa da sa 30+ godina starim samoizgrađenim teleskopom reflektorom ''Šeliak'' ( 120/900mm) potražim novootkrivenu kometu C/2018 Y1 Iwamoto koja se ovih dana zbog blizine prolaza pored Zemlje giba 7° dnevno u pravcu sjeverozapada.

Kometa 46P/Wirtanen