iascU okviru programa International Asteroid Search Collaboration (skraćeno IASC) organizuju se redovno tokom godine kampanje posvećene istraživanju asteroida (Asteroid Search Campaign). Pored navedenog programa i drugi programi koje IASC kreira su besplatni, što je bitno naglasiti.

ASC program je kreiran sa ciljem da se srednjoškolci i studenti, ali takođe i drugi ljubitelji astronomije uključe aktivno u programe istraživanja asteroida. Ovo je jedan od odličnih primera Citizen Science programa koji omogućuje i amaterima da se uključe u profesionalna naučna istraživanja i daju značajan doprinos istom. Pitate se kako ovaj program funkcioniše?

Tim mladih entuzijasta se prijavi da učestvuje u kampanji koji IASC organizuje. Za te potrebe mogu skinuti program ASTEROMETRICA koji se koristi za obradu i analizu snimaka koje timu pristižu. Na sajtu postoji detaljno uputstvo na engleskom jeziku kako se program koristi. Svakako je preporuka da timovi u sebi imaju i nastavnika ili člana koji ima iskustva u radu sa ovim programom. Preporučljivo je da pre nego što sama kampanja krene da se tim obuči za rad u programu ASTEROMETRICA koristeći probne snimke sa sajta programa. Više o programu ASTROMETRICA kao i detaljnim instrukcijama možete videti na http://iasc.hsutx.edu/Astrometrica.html.

astrometrica

Kada kampanja krene, ona obično traje mesec dana. U tom periodu timovi koji u njoj učestvuju dobijaju fotografije koje su pristigle sa posmatranja i imaju zadatak da primenom programa ASTEROMETRICA snimke obrade i utvrde da li na njima ima naznaka asteroida ili ne. Treba voditi računa jer sami snimci su sirovi i imaju šum u sebi zbog čega može često doći do zabune pa preeksponirane piksele posmatraju kao asteroide. Zbog toga je bitno da se prođe obuka kako se program koristi. Takođe u zavisnosti od kvaliteta snimka nekada sam program može automatski da izvrši obradu snimka, a nekad je to potrebno uraditi "pešaka" ali sve po instrukcijama. Snimci dolaze u serije od po tri što omogućava da se na osnovu analize vidngo polja uoči da li određeni objekat jeste asteroid ili ne. Nakon analize generiše se izveštaj u samom programu u kome se unose podaci o lokaciji objekta ukoliko je uočen, podaci o članovima tima, ustanove kojoj pripadaju kao i vreme i mesto gde je izvršena analiza.

astro

Na ovaj način koji smo malopre opisali astronomi amateri i ljubitelji astronomije mogu dati doprinos proučavanju našeg sistema i otkrivanju asteroida u glavnom pojasu i NEO objekata. Ovo je odličan način da se mladi upoznaju sa svetom nauke i astronomije, da daju doprinos njenom daljem razvoju, ali takođe i za nastavnike pravi način da obogate sadržaj sekcija fizike, geografije i astronomije u svojim školama. Prva naredna kampanja počeće već 8. marta tako da pozivamo sve zainteresovane da nam se jave i priključe u prvoj sledećoj kampanji. Ukoliko ste zainteresovani možete nam se javiti na mail AU "Eureka" Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli. ili se direktno prijaviti na Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli.. Uskoro će astronomsko udruženje "Eureka" za zainteresovane timove koji se budu prijavili na naš mail organizovati online obuku za korišćenje ASTROMETRICA programa i učešće u ASC programu.

Više informacija o samom programu, primerima i rezultatima programa možete naći na sajtu IASC http://iasc.hsutx.edu/.