sunce-14052009
Jedva primjetne pjegice na Suncu možda ukazuju na skori početak uzlazne putanje Sunčeve aktivnosti.

Neočekivano dug minimum Sunčeve aktivnosti već mjesecima pomalo zbunjuje astronome. Svega nekoliko grupa pjega opaženo je na površini naše zvijezde tijekom protekle i ove godine. Od jučer, gotovo nezamjetna aktivnost Sunca uobličena je u vidu veoma malih pjega. Njihova je službena oznaka 1017. Riječ je o pjegama promjera svega nekoliko stotina kilometara i praktički su nevidljive za teleskope na Zemlji.

SOHO, specijalna letjelica za izučavanje Sunca, poslala je snimke na kojima se ove pjege uočavaju kao malena, jedva primjetna zasjenjenja na Sunčevom disku. Prema orijentaciji njihova magnetnog polja jasno je kako je riječ o aktivnosti koja pripada tkz. 24. Sunčevom ciklusu.

Sunce tijekom perioda od 11 godina prolazi kroz faze minimuma, maksimuma da bi se na posljetku ponovo vratilo na minimum aktivnosti.
Tijekom ove godine 86% vremena na Suncu nije bilo ni traga od Sunčevih pjega. Sunčev minimum normalo traje 485 dana, no sada se nalazimo na 626 danu "produženog" minimuma aktivnosti. Zašto je tome tako i gdje je uzrok mirnog Sunca nitko ne zna točan odgovor.

Sunčeve pege

Sunce svojim elektromagnetskim zračenjem i izbojima materije u velikoj mjeri utječe na život na Zemlji. Za vrijeme iznimno povećane aktivnosti, raste i mogućnost izbačaja koronarne materije. Pogodi li jedan takav mlaz Zemlju dolazi do velikih poremećaja u Zemljinom magnetskom polju, elektroenergetski i komunikacijski sustavi i uređaj imaju ozbiljnih problema. Ponekad, u ekstremnim situacijama zna doći i do prekida komunikacija i raspada elektroenergetskog sustava, pa čak i oštećenja satelita u Zemljinoj orbiti. Tada dolazi do iznimno jakih manifestacija polarne svjetlosti koja se može vidjeti čak i iz naših krajeva.

Sunčeve pjege su tada bile reda veličine nekoliko desetaka tisuća km u promjeru. Za primjer, naš planet ima promjer od svega 12.000 km! Radi se o nezamislivo snažnim procesima o kojima ovisi život na Zemlji i funkcioniranje civilizacije zasnovane na tehničkim tvorevinama.

Svojevremeno su zbog takvog uzročno-posljedičnog mehanizma milijuni ljudi u Kanadi i SAD ostali bez električne energije. Čitavi gradovi bili su u potpunom mraku. Tamošnji 988 centri bili su obasuti pozivima (neke su telefonske linije ipak povremeno radile) o čudesnim pojava posvijetljenog neba s tisućama zvijezda. Nestankom struje nestalo je svjetlosno zagađenje - milijuni i milijuni ljudi u velegradovima imali su tada po prvi puta vidjeti ljepote nebeskog svoda koje skriva svjetleća koperna umjetne noćne rasvjete.

Sunčeve pege