Tijekom narednih noći armada blještećih tragova u potpunoj tišini poremetit će nebeski mir..

GEMINIDI2012 radijant

Svake noći nekoliko zvijezda padalica poremeti „statičnu“ zvjezdanu predstavu na nebu. Tijekom godine postoje periodi kada je učestalost zvijezda padalica povećana. Sredinom decembra naša se planeta nalazi na kolizionoj putanji sa rijekom međuplanetarnih čestica koje svoje porijeko vuku od „tajanstvene planete“, bolje rečeno od asteroida poznatog pod nomenklaturom 3200 Pheathon.

Veličina tih čestica je relativno velika (par cm) a susretna brzina relativno mala (35 km/s). Prilikom njihova ulaska u Zemljinu atmosferu dolazi do njihove dezintegracije a na nebu među zvijezdama tada vidimo spori, sjajni svjetleći trag (ionizacija) koji ponekada može za sobom ostaviti i „rep“ koji se tijekom nekoliko sekundi ili minuta polako rasplinjuje.

Ishodište ovih meteora je u zviježđu Blizanaca (Gemini) te je cijela skupina dobila naziv Geminidi. Aktivni su od 07. do 18 prosinca a u noći s 13. na 14. prosinca nastupa maksimum njihove aktivnosti. Znatnije povećana aktivnost biti će i noć prije odnosno noć poslije. Uobičajno se aktivnost Geminida povećava tijekom noći da bi u noći maksimuma, pred jutro, dostigla brojku i do stotinjak meteora na sat koje možemo vidjeti golim okom. Mjesec neće stvarati svjetlosnu opstrukciju.

Geminidi su najmarkantnija meteorska skupina tijekom godine, bolja i od razvikanih Perzeida koji se pojavljuju tijekom avgusta. Za opažanje nam nisu potrebna tehnička pomagala. Važno je da nebo gledate s prostra gdje je svjetlosno zagađenje najmanje ili ga nema. Nije važno ni koji dio neba gledate, meteora će biti posvuda a svi oni prividno izlaze iz zviježđa Blizanci. Ukoliko mrzite zimu a niste poput astronoma zagriženi za „face to face“ doživljaj dovoljno je i da u kući/stanu zamračite toplu prostoriju, udobno se smjestite pored prozora s pogledom na što veći dio neba i uživate. Dobra je varijanta i odvesti se autom negdje na osamu i u dobrom društvu (ako ne uživo onda bar u srcu) dočekati jutro! Imajte na umu da meteori počesto znaju biti „svojeglavi“, pa je nerijetko potrebno i nekoliko minuta strpljenja – Geminidi to ipak obilato nagrađuju. Uživajte u kozmičkom kinu pod zvijezdama!

GEMINIDI