Šta se radi kada nebo lije kišu gotovo 20ak dana ? Surfamo Internetom, pregledamo i stare članake na AM-u :) ... sa sjetom pogledamo fotografije sa starih astronomskih izleta, pogledamo i opremu spakovanu u kut sobe i svako malo brišemo prašinu sa nje. Tako sam i opazio (naravno … na Internetu) nadolazeću, perspektivnu C/2012 K1 (PANSTARRS).

Komet, poslan gravitacionim zadatkom prema Suncu iz regije Kuper Beltovog ili Ortovog oblaka, otkriven još kao objekat 19,7 m – udaljen 8,7 AU od Sunca na 19. maja 2012 pomoću Pan-STARRS teleskopa koji se nalazi u blizini vrha Haleakala, na otoku Maui na Havajima (SAD).

pan-starrs2
Pan-STARRS telescope on Maui. (Credit: NASA)

I naravno, prvo veče 5.maj 2014, prije odlaska prijateljima ja i supruga zgrabimo najpogodniju alatku za brzu nebesku patrolu, dvogled 15x70 u i dvorište stare porodične kuće, pri tom iskorištavajući zamjenu gradske rasvjete novom (ali i ne-aktivnošću obje). Za urbano osmatranje - prelijepo nebo. Za komet trenutne magnitude 8.46 - apsolutno nikakva, ni polu-šansa ali iako svjestan toga ako ništa da se upoznamo sa komadićem neba koji nam valja pažljivo promatrati narednim mjesecima.

Dakle odlučno Mizar ili Zeta Ursae Majoris tu je i Alcor - dvije binarne ili dvojne zvijezde u Velikom Medvjedu i tačno (vizualno) između njih (a od nas udaljena 390 svjetlosnih godina) pronalazimo HD 116798 - 7.58 m. U odnosu na nju Mizar i kompanjona Alcora one su nam skoro 4 x blizi na 90ak svjetlosnih godina. Pomjeram malo udesno objektiv dvogleda koji obuhvata 4.4° te u sredinu izmedju navedenog Mizara i Alcor-a na jednoj strani i dole sjanog Alkaid-a u okularu detektujem dvadesetak zvijezdica i odkrivam da je najslabije svijetla među njima koju mogu da identifikujem HD 118203 - 8.1 m.

Podižem dvogled nagore prelazim HD 115735 (ili 21 CVn) - 5.15 m tu uočavam i HD 113621- 8.06 m u čijoj blizini bi trebala biti C/2012 K1 ali tu potpuno očekivano - ništa - ali ništa bez trunke razočaranja. Ali tu sam, postajem familijaran sa okolinom, znam gdje je pratićemo je narednih mjeseci sve dok se ne stvore pogodni uslovi povoljan triplet: pogodni osmatrački uslovi – sjajnost komete – prava aperatura. U narednim pohodima treba se pojačati teleskopom i povoljnijim osmatračkim mjestom, jer u terminu kada sam osmatrao (21:05) za dvogled je bila najpovoljnija vrtna ležaljka pošto treba gledati gotovo u sam zenith.

C/2012 K1 komet koji svoj maksimum sjajnosti 7 ili > treba da dostigne a pogledajte ovdje kako lijepo napreduje. Prediktovana sjajnost od 8.8 za ove dane već je nadmasena (8.46) – kako još jedan lijep objekat za osmatračke aktivnosti u sve toplijim noćima. Iako je kasno za pozive zovem Dragana Miladinovića koji znam da kada vidi poziv ovako kasno znat ce da nije neka nevolja no astronomska prigoda koja treba da se saopšti, na Skype-u je poput navigacionog geostacinarnog satelita naš Aleksandar Zorkić “Ma sjajno Beho, ajd napiši članak … “ ma i ko bi nas “natjerao” da u 01:15 pišemo - a evo pišemo … :)

Zenica, BiH 6.5.2014 u 01:20

Osmatraci: Alma i Behaudin

SN 001 a Large

PS K1-2012 K1

Kometa u Velikom medvedu od 1. do 30 maja 2014.

Preuzeto sa AD ASTRA