Još od prošle godine je bilo jasno da će na Goliji star parti biti ponovljen ove godine, kao što sam već sada siguran da ćemo isto ovo uraditi i dogodine samo se nadam još masovnije. Sa našim domaćinom Enesom Maljevcom iz astronomskog društva Novi Pazar aka Dotore sam se dogovorio da ja odradim posao poziva i neke tzv organizacije dolaska. Moram priznati da sam neke izostavio mojom greškom pa im se ovim putem izvinjavam ali je to ispravio Enes pa ih je on pozavao ali nažalost i pored svih poziva došli su samo Janko iz AD Univerzum, Dragan Radmilović AD Ruđer Bošković, Milan Gicić iz BG sa prijateljem iz Brazila koji nema veze sa astronomijom, Drago , Boki i Mlađa iz AD Aristarh iz Kragujevca i Martin Stojanovski i ja iz Skopskog ADa.

album

Sa Martinom smo imali velikih problema na srpskoj carini gde su nas vratili sa svim teleskopima nazad da ih vratimo dok ne obezbedimo neki ata karnet, a pošto to nismo imali vreme da jurimo odneli smo teleskope do Kumanova kod prijatelja, a na povratku su nas pretresali i maltretirali kao da smo dileri droge. Jedno veliko BUUUUU i UAAAAA za srpsku carinu koja ovim aktom pokušava da uništi bilo kavo međunarodno druženje na amaterskoj osnovi, pa i eto astronomskog.

I pored ovih neprijatnih detalja sa carinom nastavili smo put Čačka gde sam ja od Bate kupio teleskop, da onaj teleskop, onaj veliki, onaj dobson od 16inča. U prepunoj Dačiji smo nastavili ka Novom Pazaru a u međuvremenu smo se susreli kod Ušća sa Jankom i Draganom dok su ostali bili oko sat zaostatka sa nama. Enes i Lesi su nas sačekali na unasku u Novi Pazar pa posle malog roštiljanja smo se uputili ka Odvraćenici na vrhu Golije. Tamo su nas već čekali svi ostali i posle kratkog pozdravljanja krenuli ka konačnoj odrednici gde smo raširili šatore i smeštali u kolibi. Mrak je već počeo padati pa smo i teleskope rasklopili. Prve večeri nebo nije bilo najbolje ali bilo je tu otvorenih mesta pa smo nešto i videli. Ostali so uglavnom nišanili svoje astrfoto setove ali se nisu naslikali jer je sa severa došlo neko nevreme koje za sreću nije rezultiralo kišom ali je vetar bio toliko jak da je izgledalo kao da neki avion leti po krošnjama drveća.

Sutradan je taj vetar toliko pročistio nebo da je to stvarnio retko za videti. Dan je potrošen u neobaveznoj šetnji i odmoru za večer koja je bila prekrasna. Noć koja je usledila je bila fantastična sa limit magnitudom oko šestice. Skoro svi su se bavili astrofotografijom jedino ja i Mlađa smo posmatrali na svojim telesmkopima. Ja na mom Meade lightbridge 16" a on na Scoposu od 80mm ED. I bogami iznagledasmo se. Počeli smo kao sa atlasom 2000 u Lavu i tu smo videli jedno čudo od galaksija koje ranije nismo ni pomišljali tražiti. Samo okretanje teleskopa u Devici je izavalo ciničan smeh. Tamo izgleda ima više galaksija od zvezda. A galaksije kao što su M51 i M101 su dale novo značenje pojmu spiralni kraci. To se stvarno da videti i to ne samo na fotkama. Planetarne magline M97 , M57, M27 i to sa UHC i O3 filterima, e to valja videti. A šta reći o čuvenoj Veil nebuli u Labudu i to sa filtrima. Sa povećanjem od 140 puta morate šetati po njoj i to u oba njena dela. Sa Severnom Amerikom morate biti strpljivi jer ona traži vreme da je celu „prođete". Objekti kao što su M109, M4, M104 su ranije bile samo mrljice a sada su to objekti sa konturama. M13 oduzima dah. Ende

Da ne zaboravimo i planete. Saturn nam je okupirao prvi deo večeri i igrali smo se povećanjima do nekih 700 puta i to lepo stoji i nema razmazivanja. Ja stvarno imam neku pasiju prema Saturnu pa ga mogu gledati dugo da mi ne dosadi. Uspeli smo videti i 5 ili 6 njegovih satelita. Ovaj šesti je pod znakom pitanja jer je bio previše blizu prstena pa smo ga možda i sugestivno videli. Jupiter izlazi dosta kasno i čekali smo da se digne bar 15ak stepeni da se može bolje videti. Bio je u najdosadnijoj varijanti, sa skoro simetrično postavljenim satelitima po dva na obe strane i nije bilo pege. Ali tu su bili pojasi koje smo mogli brojati.
I tu bih negde mogao završiti da vam previše ne dosadim. Sutradan uz uobičajno pakovanje slikali smo se svi kao učesnici međunarodnog astro kampa koji je ove godine obeležen i kao deo projekta Star Peace u okviru MGA.

Hvala svima koji su bili sa nama na Goliji tog vikenda a naročito hvala našem domaćinu Enesu Maljevcu koji je bio jedini predstavnik astronomskog društva Novi Pazar koji nas je eto opet dočekao i ispratio kao pravi domaćin na čemu mu se u ime svih nas najiskrenije zahvaljujem.

Do sledece Golije.