NGC2264-480
Kliknite na fotografiju

Ovu divnu fotografiju NGC 2264 je poslao Ljubinko Javanović iz Kranjske Gore. Zvezde na njoj su oštre i pravlinog oblika, kontrast cele slike je odličan, a sivi tonovi se prelivaju u bezbroj nijansi. Zbog svega toga na snimku se jasno uočava mnoštvo detalja. Sam Ljubinko je naglasio da se na slici lepo vidi lisica! Hm, lisica?!

Astronomi vole da nebeskim objektima nadevaju svakakva imena: Dumbbell, Sombrero Kraba, Vrtlog (potražite ih ovde), Homunculus (ovde),  Glava konja (npr. ovde) itd. Ova imena oni obilato koriste čak i u zvaničnim astronomskim dokumentima jer se lakše pamte od suvoparnih katoloških oznaka. Ponekad ta imena nemaju puno veze sa oblikom koji predstavljaju. Ja, recimo, ne vidim nikakvu krabu u gorepomenutoj maglini. A ni čovečuljka. Često su ta imena plod neke trenutne imaginacije astronoma u napadu kreativnog nadahnuća. Kao kod Roršahovih mrlja, učini vam se da vidite nešto iako je to samo razlivena fleka koja vam već sutradan liči na nešto sasvim treće.

Nego, lisica! Zainteresovala me je. Ali, kao što ćete videti dalje, s njom je ispao velik problem. Pre svega i pored najbolje volje ja nisam uspeo da je vidim na Ljubinkovom snimku. Svašta sam pokušavao, gledao sam sliku iskosa, okretao je, osvetljavao ekran, ali najviše što sam uspeo je da za trenutak ugledam glavu nilskog konja. Ili je to bila kornjača, nisam siguran. Ali nisam se predavao. Zlatno pravilo glasi: kada u NGC 2264 ne možete da pronađete lisicu: idite na Vikipediju.

Ali Vikipedija me je samo dodatno zbunila. U svom sveznanju ona mi je saopštila da na slici nije samo lija nego i Cone nebula, Christmas Tree Cluster i zatim Snowflake Cluster. Prosto da čovek ne poveruje, moj problem se nakon Vikipedije samo uvećao. Ništa od svega toga ja nisam video. Jedino bi povremeno iskrsla glava nilskog konja (ili kornjače, nisam siguran).

I onda mi pade na pamet spasonosna misao: da odem na naš forum i obratim se za pomoć moćnim momcima (žao mi je devojke, ali vas sve manje zanima astronomija). Učinim tako i uskoro su počeli da stižu odgovoori i za odgovore moram da se zahvalim posebno sledećoj gospodi: gile.ms, Laci, Yagodinac i (naročito) Kocha. Za proveru sam se obratio i momcima (žao mi je devojke, ali vas sve manje zanima astronomija) sa AstroForuma i potvrdu dobio nakon 10 minuta od Zockya. Zocky, hvala.

Evo konačnih rezultata (stavite kursor na fotografiju da ih vidite):

NGC2264-2

Maglina Cone (Cone Nebula) je jasna zbog svog konusnog oblika. To je H II region, ogroman oblak jonizovanog gasa, male gustine u kojem nastaju nove zvezde. Oznaka H dolazi od hydrogena, tj. vodonika, a II označava da se radi o molekularnom vodoniku (H2), za razliku od H I što je oznaka za područje neutralnog atomskog vodonika). Kupastu maglinu je otrkrio Vilijem Heršel 26. decembra 1785. godine. Od nas je udaljena 2600 svetlosnih godina.

Christmas Tree Cluster je jato zvezda koje, uz malo mašete, oblikuje okićenu Božićnu jelku.

Fox Fur Nebula je oblak gasa i prašine (definitivno ne liči na lisicu).

A Snowflake Cluster? Pa, to je jato mladih zvezda koje neke astronome svojim izgledom podsećaju na točkove sa žbicama ili na pahulje snega. To su još bebe zvezde i imaje svega po 100-tinak hiljada godina.

Ovo područje se nalazi u sazvežđu Monoceros:

monoceros