Kliknite na slike
ISS_svibanj_2011
Međunarodna svemirska postaja
vmpv02_28052011
Vremenske prilike u Istri narednih dana prema računalnom modelu
iss_29052011_teren
Prelet ISSa iznad Istre 29. maja 2011.
iss_30052011_teren
Prelet ISSa iznad Istre 30. maja 2011.
iss_29052011_zvijezde
Putanja ISSa među zvijezdama 29. juna 2011.
iss_30052011_zvijezde
Putanja ISSa među zvijezdama 30. juna 2011.
Napomena
Zbog kvara na serveru ovaj članak objavljujemo sa zakašnjenjem tako da je on delimično zastareo.

Krajem maja i početkom juna predstoji nam nekoliko iznimnih događanja na jutarnjem nebu. Dva sata prije izlaska Sunca nisko nad istočnim obzorjem imamo priliku vidjeti čak četiri planeta okupljenih na liniji ekliptike a društvo će im upotpuniti Mjesec u zadnjoj četvrti. Velika predstava nebeske mehanike vidljiva golim okom.

No pravi bonus ovoj prividno bliskoj konstelaciji planeta biti će prelet Međunarodne svemirske postaje (ISS) koja će na kraju svoj prolaska preko naših krajeva naprosto „uletjeti“ među njih.

Za vidjeti ovaj izniman prizor valja se dignuti veoma rano u nedjeljno jutro i potražiti prostor bez prepreka prema liniji horizonta, posebice prema istoku. Nisko nad obzorjem biti će poredani Merkur, Venera, Mars te Jupiter i Mjesec. ISS će se pojaviti kao sjajna sporoputujuća zvijezdica nad jugozapadnim horizontom u 04:20:02, tijekom nekoliko minuta bešumno će „kliziti“ nisko preko jugoistočnog obzorja (maximum sjaja u 04:22:14) da bi u 04:25:58 nakratko pravila društvo planetama i Mjesecu. Prividno će okrznuti Mjesečev disk.

Jutro prvog radnog dana sljedećeg tjedna (ponedjeljak 30. maja) donosi nam još markantniji prolazak ISSa našim nebom. ISS će postati vidljiva u 04:42:18 na jugozapadu. Tijekom nekoliko minuta znatno će joj se povećati sjaj i visina nad horizontom (maximum sjaja u 04:45:09). U 04:47:48 započeti će prolazak pored Jupitera i Mjeseca a zatim će se spuštati prema horizontu prolazeći nešto sjevernije od Marsa, Venere i Merkura.

Obzirom se raketoplan Endeavour prema planu leta odvaja od ISSa tijekom ponedjeljka imati ćemo priliku i njega vidjeti kako leti u neposrednoj blizini ISSa. Točne podatke o tome zasad nemožemo objaviti obzirom da uvijek postoji mogućnost odgode planiranog odspajanja raketoplana od ISSa.

Kako je ovo pretposljednji let nekog od raketoplana u svemir (posljednji će letjeti Atlantis sredinom ljeta) moguće da je ovo, zbog orbitalnih parametara leta i meteorološke situacije, posljednja prigoda za vidjeti raketoplan u svemiru.

Pozicije i vremena izračunata su za Viduline u centralnoj Istri, drugdje na poluotoku se ona će se neznatno razlikovati od navedenih.

Prema računalnom modelu metereoloških uvjeta iznad Istre bi narednih dana trebalo biti vedro, a zahvaljujući današnjoj kiši i bez smoga i izmaglice nisko nad horizontom što će omgućiti odličnu vidljivost ovih događanja.