Izveštaj

Svake godine u ukviru početnog kursa astronomije imamo predviđen i jedan čas na terenu gde polaznike kursa upoznajemo sa lepotama noćnog neba. I ako je nekakav verski praznik bio na pomolu dvadesetak kursista se odazvalo na naš poziv da u prirodi sa teleskopima provedemo jedno lepo veče. Na rudinama smo poneli Velikog dobsona (naravno), Orion 6icu reflektor da na njima gledamo i novu CGEM montažu sa Scoposom 80ED da se fotografiše.

Kursistima smo održali jedan čas gde smo objasnili neke stvari koje se uče na kursu kao što su koordinatni sistemi i sazvežđa, a sa teleskopima smo im po prvi put pokazali kako izgledaju neke od najlepših galaksija kao što su M51, M56 i M66, M104 itd, zatim nekoliko otvorenih jata u Kočijašu kao i M3 i M13 kao predstavnike zatvorenih zvezdanih jata. Nažalos od planetarnih maglina zbog oblaka smo mogli na brzinu da vidimo samo M98 u Velikom Medvedu, a usput smo opet skočili do jedne komšijske galaksije M107, a naravno nismo mogli da zaobiđemo ni M82 i M81 kad smo već bili u Uma-i.

Ipak po meni je objekat večeri bio Saturn a naročito njegovi sateliti. Pored naravno Titana koji se uveka da lepo videti relativno lako smo mogli da vidimo i Reu, Dionu i Tetidu. Ipak smo sunjali da se tu krije još neki satelit i uz konsultaciju Stelarijuma vidli smo da to što smo jedva uspevali da vidimo je bio Encelad. Ova tri satelita prethodno su orpilike 10te magnitude ali je Encelad sa nešto više od 12te magnitude ipak zračio fotone koje je moj dobson fokusirao i jedva prikazivao ukroz Etos 13mm.

Na Orion 6ici se gledao Saturn i taj teleskop sa svojih f-8 prosto oduđevljava sa planetama. Vrlo oštra slikatako da smo na rubovima videli Kasinijev procep, a pošto je Saturn u opoziciji senka iza Saturna se nemože videti. Tomi je sa svojom video kametom koji je zakačio na okular pomoću Orionovog Stedipiksa uspeo da napravi nekoliko videa koje je stavio u registax i dobio veoma lepu sliku Saturna. Okularnu projekciju je radio na Hiperion okularima od 13 i 5mm.

Malo dalje od teleskopa za posmatranje smo postavili CGEM montažu sa Skoposom i usmerili je u pravcu tria galaksija u Lavu. Zbog Oblaka koji su malo kvarili doživljaj smo uhvatili samo sat i 15 minuta ekspozicije koje su kombinovane sa pretkodnih sat i 5 minuta i dobijena je jedinačna ekspozicija od 2 sata i 20minuta.

I ako smo pre polaska upozoravali polaznike kursa da se bolje obuku nisu nas poslušali u potpunosti pa kada je malo zahladnilo jedan po jedan su polako krenuli kućama. Stariji članovi kursa su ostali do kraja i uživali u nekim objetima kao što su galaskije u Devici, M13 i naravnoSaturn na 350 puta. Oko ponoći smo rešili i mi da se pokupimo jer su i oblaci počeli da smetaju a i Mesec je polako izlazio pa nije bilo razloga da se ostane.

kliknite na slike da se uvećaju