nebo 10082021

Sve to večeras na našem zvjezdanom kazalištu

nebo 10082021 detalj

Baxter osmatracOstavimo li za trenutak meteore koji zadnjih noći učestalije nego inače prelijeću u tišini zvjezdanim svodom remeteći pri tome vječni mir nebesa nedugo nakon zalaska Sunca (20:18) nisko nad zapadnim obzorom očekuje nas tanki Mjesečev srp. Za vidjeti tek 5% osvijetljenog diska našeg prirodnog satelita najbolje se orijentirati pogledom prema sjajnoj Veneri (Mjesec se nalazi na istoj visini ali nešto sjevernije) koja igra svoje posljednje večernje uloge ovog ljeta na našoj ljetnoj pozornici. Niže od navedenog dvojca još se nalaze Merkur i Mars, no preblizu Suncu i prenisko da bi ih mogli vidjeti golim okom, ipak, tko zna.. Mjesec zalazi za horizont u 21:44 a Venera u 21:38.

Večeras iznad naših krajeva neće biti vidljivi prolasci ljudskih nastambi u Zemljinoj orbiti. Od 21:30 pa nadalje nad jugoistočnim horizontom golim su okom vidljivi Saturn i Jupiter, potonji znatno sjajniji.

RS Ophiuchi 10082021 karta

Prava poslastica za one koji se bave zvijezdama  dogodila se tijekom proteklih dvadesetak sati. Nakon petnaest godina neprepoznatljivosti u tminama svemira reeksplodirala je zvijezda RS Ophiuchi, u naravi bijeli patuljak u binarnom sustavu. Posljednji puta se to dogodilo 2006. A prije toga 1985. U svega nekoliko sati ova je zvijezda povećala svoj sjaj 1000 puta, te se od zvijezde 12 mag (jedva vidljiva u manjim teleskopima) „pretvorila“ u zvijezdu pete magnitude, vidljivu i golim okom. Zadnja mjerenja sjaja iz Rusije (Filipp Romanov) ukazuju kako njezin sjaj i dalje raste te se dok ovo pišemo on povećao na 4.6 mag. Reeksploziju je prvi uočio Keith Geary (Irska). U cijelom našem zvjezdanom gradu, galaksiji, poznato je svega sedam (7) ovakvih slučajeva reeksplozija zvijezda.

Meteori, ah da na njih nikako nemojte pozaboraviti. Tu su iznad nas na svega stotinjak kilometara visine. Istina znaju biti zeznuti kao iskusni igrači u igri „Skrivača“, rijetko se pojavljuju tamo kamo gledate i gotovo uvijek svi vide „padalicu“ osim Vas. Više o Perzeidima, kako ih promatrati, odakle potječu i zašto ih više nema kao nekad čitajte sutra na našem portalu.