uran zemlja

Jeste li ikada videli Uran? Kroz teleskop je, naravno lakše, ako su pozicije naše i ove daleke planete pogodne, ali Uran se zaista može videti i golim okom. I upravo je sada vreme za takvo posmatranje jer se Uran nalazi u opoziciji, a to znači da je poredak Sunca, Zemlje i Urana, baš takav: Sunce – Zemlja – Uran. Zbog toga je Uran preko cele noći na našem nebu.

sunce uran zemlja
Uran u opoziciji. Objekti na ilustraciji nisu u srezmeri.

Njegova magnituda je 5,7 što znači da je na ivici vidljivosti za tipično ljudsko oko (računa se da čovek vidi objekte sjaja do 6. magnitude), i dostupan nam je od oko 19 sve do 6 sati. Nalazi se u sazvežđu Ribe (Pises). Od nas je udaljen oko 19 AJ tj. 2,8 milijardi kilometara.

UranPoložaj Urana ovih noći.

Zapravo, problem nije da se Uran vidi, pogotovo sa nekog mračnog mesta pri vedrom vremenu. Problem je Urana na nebu naći, tj. identifikovati ga među zvezdama. Zato dobro proučite kartu zvezda ili, ako na telefonu imate neki dobar astronomski program upotrebite ga da vas odvede do Urana.

Uran je otkriven 1781. I pre toga šetao se nebom, ali tek je Vilijam Heršel shvatio da je sitna zvezdica, jedva u dometu golog ljudskog oka, u stvari planeta.

uranus Zemlja i Uran (u srazmeri)

Evo još nekih zanimljivosti o Uranu. Uran Sunce obiđe za 84,32 godine (toliko, dakle, taje jedna Uranova godina).  Njegov prečnik iznosi 51.118 kilometara i četiri puta je veći od Zemlje. Uranov dan traje 17 sati i 14 minuta. Trenutno je poznato 27 njegovih prirodnih satelita i svi nose nazive po likovima iz Šekspira.

I tako dalje, ako vas interesuju neke zanimljivosti o Uranu, predlažem da pročitate ovaj članak.

Sve važno o Uranu