Brodovi serije „Союз“, koji su pre pola veka obećavali lunarnu budućnost, i mada nikada nisu napuštali Zemljinu orbitu, izvojevali su reputaciju najpouzdanijeg putničkog kosmičkog transportera. Pogledajmo ga očima zapovednika broda.
Kosmički brod „Союз-TMА“[1] sastoji se od cilindričnog servisnog modula (rus. приборно-агрегатного отсека, ПАО), malog aerodinamičkog sletnog modula (rus. спускаемого аппарата, СА) i loptastog orbitnog boravišnog modula (rus. бытового отсека, БО), pri čemu БО zauzima središnji deo broda. Kao što i mi u turističkom avionu tokom uzletanja i postizanja visine moramo da budemo vezani i da ne napuštamo svoja sedišta, tako se i kosmonauti tokom uvođenja broda u orbitu i manevrisanja nalaze u svojim stolicama vezani i u skafanderima. Posle manevra ulaska u stabilnu orbitu (koji zahteva dva impulsa motorima) posada, koju čini zapovednik broda, brodski inženjer 1 i brodski inženjer 2, može da skine skafandere i premesti se iz sletnog modula (gde su bili tokom lansiranja) u boravišni modul, gde mogu da jedu, odu u toalet, itd. Let do Međunarodne orbitne stanice traje oko 2 dana, a povratak na Zemlju 3–5 sati.
Коmpozicija broda „Союз-ТМА-М“: 1 – spojni agregat; 2 – sletni modul (CA); 3 – prelazni modul; 4 – instrumentni modul (rus. приборный отсек, ПО); 5 – pogonski modul (rus. агрегатный отсек, АО); 6 – boravišni modul (БО); 7 – poklopac izlaza; 8 – optički vizir pilota (ВП-1).
Тrenažni kompleks „Союз-ТМА“, koji se nalazi u Gagarinovom Centru za pripremu kosmonauta („Zvezdanom Gradu“), poseduje maketu sletne kapsule i boravišnog modula.
|
|
Osnovni pult za kontrolu i upravljanje sistemima СОИ „Нептун-МЭ“. Povezan je sa 3 računara (procesora). RAM – 32 Mb×3; fleš–memorija – 8 Mb×3; 2 LCD ekrana rezolucije – 600×800; težina – 46 kg, potrošnja – 100 W. Njemu se pridodaju još neki integrisani delovi.
|
Sistem displeja za prikazivanje podataka (СОИ) na brodu „Союз-ТМА“ nosi naziv „Нептун-МЭ“. Od nedavno se koristi nova verzija tog sistema u tzv. digitalizovanim „Союзимa“ – brodovima tipa „Союз TMA-M“[2]. Јеdna od glavnih promena tiče se elektronskih komponenti sistema – posebno prebacivanja analognih[3] sistema telemetrije na digitalnu. Ipak, u suštini je sačuvan kontinuitet „interfejsa“. Displeji za prikaz informacija „Нептун-МЭ“ predstavljaju petu generaciju[4] takvih uređaja na brodovima serije „Союз“.
Kao što znamo, modifikacija „Союз–TMA“ napravljena je specijalno radi letova na Međunarodnu orbitnu stanicu, što podrazumeva učešće Nasinih astronauta sa mnogo masivnijim skafanderima. Da bi astronauti mogli da se provuku kroz kapak koji povezuje boravišni i sletni modul, bilo je potrebno smanjiti dubinu i visinu pulta, uz očuvanje pune funkcionalnosti. Problem je takođe predstavljalo i to što niz elemenata opreme, korišćenih u prethodnim verzijama СОИ, više nije proizvođen zbog raspada bivše sovjetske ekonomije i gašenja nekoliko proizvođača. Zato su svi СОИ displeji pretpeli suštinske izmene. Središnji elemenat СОИ brodova postao je integrisani kontrolni pult, sa hardverom kompatibilnim sa IBM PC.
Upoređenje: levo je „stari“ računar iz „Союз-ТМ“, a desno „novi“, koji je počeo da se ugrađuje u „Союз-ТМА“.
Kontrolna tabla u brodu tipa „Союзу-ТМА“. Ko želi da pročita natpise, ili da pogleda detalje, neka klikne ovde.
Uređaji РПВ-1 i РПВ-2 u sletnom modulu.
Optički monitor kosmonauta ВСК-4.
Моdifikovani transportni brod sa ljudskom posadom „Союз-ТМА“, proizveden je na bazi broda „Союз-ТМ“ na osnovu međudržavnog sporazuma Rusije i Sjedinjenih Država, i predstavlja sastavni deo kompleksa orbitne stanice. Osnovna funkcija ovog broda sa posadom jeste da obezbedi eventualo spašavanje osnovne posade stanice i dopremanje specijalnih ekspedicija na stanicu.
Tokom leta brod treba da ispuni sledeće zadatke:
[1] ТМА znači: T – транспортный – Transportni, M – модифицированный – Modifikovani, A – антропометрический, – antropometrijski.
[2] Poslednji brod tipa „Союз–TMA“ lansiran je u novembru 2011. („Союз-TMA-22“). Kod nove verzije broda zamenjeno je 36 zastarelih delova opreme sa 19 uređaja nove generacije, šime je ukupna težina broda smanjena za 70 kg. Recimo, pouzdani ali zastareli analogni računar „Аргон“, koji je služio u brodovima više od 30 godina, zamenjen je digitalnim računarom ЦВМ-101.
[3] Računar predstavlja podatke u kontinualnom analognom obliku, suprotno digitalnoj prezentaciji podataka pomoću binarnih cifri 1 i 0; analogni sistem koristi brojeve predstaljene kao direktno merene veličine (npr. napona, temperature, i sl.) koje se kontinualno menjaju u realnom vremenu.
[4] Prethodne dve generacije su bile „Сириус“, „Нептун“.