Radna odijela za otvoreni svemir nisu ispravna

Radna odijela astronauta koja se koriste prilikom izlazaka izvan svemirskog broda ili postaje prava su mala tehnološka čudesa koja omogućavaju čovjekov rad i boravak izvan sigurnosti interijera svemirskog doma. Zakaže li odijelo dok se astronaut nalazi u otvorenom svemiru svega je nekoliko desetaka sekundi ili u najboljem slučaju minut, dva do sigurne smrti.

EVA 1

Posljednjih nekoliko godina NASAina odijela koje astronauti koriste prilikom izlaska iz Međunarodne svemirske postaje pokazuju znakove starenja i postaju sve problematičnija. U par navrata voda u kacigama ozbiljno je zaprijetila zdravlju i sigurnosti astronauta. Posljednji u nizu incidenata dogodio se 23.03.2022. njemačkom astronautu Matthiasu Maureru. Bio je to okidač za NASAinu odluku o (privremenom?) stopiranju izlazaka u odijelima osim u slučaju neodgodive nužnosti ili hitnoće rada izvan ISS. Užurbano se rade analize kako bi se problematika riješila. Privremeno su u odijela postavljeni specijalni upijajući ulošci te je dodana cijevčica za zrak koju bi astronaut u slučaju „poplave“ mogao primiti u usta i izdržati do povratka u ISS odnosno skidanja odijela. Sam postupak oblačenja i skidanja astronautskog odijela za rad i boravak u otvorenom svemiru nije ni lak ni jednostavan te traje nekoliko desetaka minuta. Planirane svemirske šetnje (EVA) za kolovoz i studeni za sada su na čekanju.

NASAina astronautska odijela za rad u otvorenom svemiru napravljena su prije deset-dvadeset godina u eri raketoplana. Ukupno osamnaest njih. Na ISSu se nalaze četiri, još sedam njih se nalazi na Zemlji za potrebe pripreme i testiranja astronauta a ukupno ih je bilo izrađeno osamnaest. Svako odijelo košta milijune USD. Nova odijela su u fazi projektiranja i izrade za misije Artemis na i ka Mjesecu te ona neće biti dostupna za potrebe ISSa.

Dvadeset, trideset ili i više godina neprestanog rada tehničkih tvorevina i u prijaznom okružju uzima danak. Zahtjevni, negostoljubivi uvjeti u svemiru sigurno nisu olakotna okolnost za radni vijek strojeva, uređaja, komponenti.. ISS i sva oprema „tamo gore“ broji svoje posljednje godine prije nego se broj otkaza još nekako bude mogao tolerirati i popravljati. Takva je situacija i sa odijelima za pogled s neba na planet bez granica, bez ljudske gluposti, bez ratova, gladi, siromaštva, bolesti..

S druge strane, na ISSu se nalaze gotovo nova ruska odijela za otvoreni svemir, Orlan MKS, koja koriste ruski kozmonauti. Nedavni posao dvoje ruskih kozmonauta u Orlanima (28.04.2022.) bio je postavljanje i kalibracija europske robotičke ruke za manipulaciju korisnog tereta izvan ISSa.

Unutar svemirske postaje astronauti, kozmonauti, taikonauti na sebi imaju laganu „kućnu“ odjeću i obuću. Tijekom lansiranja i leta te slijetanja u svemirskim brodovima koriste drugu vrstu odijela čija je namjena spašavanje i održavanje života za slučaj proboja oplate ili drugih životno ugrozbenih situacija koje traju kraće vremensko razdoblje. Ruski i kineski svemirski letači koriste odijela Sokol i njegove derivacije. Europski, kanadski, američki astronauti također koriste personalizirana odijela iste namjene. Novi letovi privatnika pomalo se igraju manekenskim modnim izričajima odijela, sve dok svemir ne uzme žrtve a potonji se ne opamete.

EVA 3