Kliknite na slike
Tročlana posada aktualne 18. ekspedicije na ISSu
iss_izgled_sm
ISS u svemiru
iss_sojuz_sm
Ruski svemirski brod Sojuz u kojem su astronauti čekali da prođe opasnost
iss_svemirsko-smece_sm
U Zemljinoj orbiti postoji na desetke tisuća potencijalno opasnih predmeta
Jučer popodne od 17-18 sati po našem vremenu u svemiru se odvijala prava drama. Poput filmova znanstvene fantastike, tročlana posada Međunarodne svemirske postaje dobila je dojavu iz zemaljskog kontrolnog centra u Moskvi o mogućnosti da se komad svemirskog smeća nastao pri sudaru Ruskog satelita Cosmos i Američkog satelita Iridium od prošlog mjeseca sudari s ISSom.

Neveliki komadić raketnog motora katalogiziran kao 25090 PAM-D dimenzija 10x10cm i mase od cca 1kg trebao je prema proračunima proći pored ISSa na udaljenosti manjoj od 4km. No kako proračuni nisu bili apsolutno sigurni, opasnost od njegova udara u ISS bila je preozbiljna da bi se samo stajalo i čekalo. Na prvi pogled izgleda kako 1kg masivan predmet nemože naštetiti više od stotinu tona masivnoj postaji. No zbog velikih susretnih brzina, ukoliko bi došlo do sudara došlo bi do dehermetizacije postaje i potencijalnih velikih problema.

Astronautima je naređeno da odmah zatvore sva vrata među pojedinim odjeljcima svemirske postaje (ISS je modularn građena i pojedini se moduli mogu zatvoriti nepropusnim vratima - poput odjeljaka na podmornici) kako bi u slučaju udara smanjili moguću štetu. Morali su na brzinu pogasiti uređaje te ostaviti samo najnužnija računala i sustave u minimalnom radnom pogonu. Rusko-Američki trojac, komandant postaje Mike Fincke, letni inženjer Yury Lonchakov te članica posade Sandy Magnus profesionalno su izveli sve nužne operacije, navukli astronautska odijela i zauzeli svoja mjesta u svemirskom brodu Sojuz. U ovom slučaju Sojuz je poslužio kao spasilački svemirski brod u slučaju oštećenja svemirske postaje. Ipak iako je sve bilo spremno za zatvaranje vrata Sojuza i njegovo odvajanje od ISSa po hitnoj proceduri, do toga na sreću nije došlo. Astronauti su vrijeme od 17:30 do 17:45 sati proveli u Sojuzu. Svemirsko smeće je pokraj ISSa projurilo u 17:39 bez ikakvog kontakta s postajom. Astronauti ga vizualno nisu primjetili a sad još preostaje da se pregledaju snimci s kamera ne bi li se točno utvrdila udaljenost prolaska objekta.

Iako se za ovaj bliski susret znalo ranije, on je prema prvim proračunima okarakteriziran kao mala opsasnost, no tijekom jutra, noviji proračuni pokazali su veliku potencijalnu opasnost. U tom je trenutku bilo prekasno za mijenjanje putanje same ISS pomoću raktnih motora, te je pristupljeno proceduri namijenjenoj upravo za slučajeve neposredne opasnosti po ISS i astronaute. U svega nekoliko desetaka minuta, bez panike, astronauti su pristupli "konzervaciji" postaje i smjestili se u spasilački brod. Da je kojim slučajem došlo do udara u ISS astronauti bi se na Zemlju sigurno spustili u Sojuzu. Dosad je zabilježeno nekoliko udara mikrometeorita ili čestica svemirskog smeća koji su udarali u svemirske brodove i postaje s ljudskom posadom. Nasreću bez ikakovih posljedica.

Jedini pravi svemirski sudar u orbiti dogodio 25. lipnja 1997. kada je bespilotni transportni brod Progres M34 udario u svemirsku postaju MIR pri čemu je došlo do dehermetizacije velikog znanstvenog modula Spektr. Zrak je počeo nekontrolirano izlaziti iz postaje a astronauti su brzom akcijom uspjeli zatvoriti vrata modula Spektr i time osigurati životne uvjete u ostatku letjelice.