kamera AM

PRE 20 GODINA, 20 NOVEMBRA 1998. GODINE, sa kosmodroma Bajkonur lansiran je modul Zarja (Zora) i postavljen u orbitu oko Zemlje. Tako je ovaj modul postao prvi segment buduće Međunarodne svemirske stanice.

Danas, dve decenije kasnije, Stanica je izrasla u veliku i moćnu laboratoriju 108,5 metara široku, 72,7 metara dugu i oko 20 metara visoku. Tih dvadesetak metara odgovara visini jedne solidne četvoro-spratne zagrade.

Stanica se kreće brzinom od 7,66 kilometara u sekundi, na visini od nešto preko 400 kilometara iznad površine planete. Zemlju obiđe za 92,68 minuta i to učini 15,5 puta dnevno. Od 25. novembra 2000. dakle čitavih 18 godina na Stanici bez prestanka boravi ljudska posada. Do sada, Stanica je napravila više od 113,500 orbita oko Zemlje.

Evropska svemirska agencija je 20-tu godišnjicu postojanja ISS obeležila sjajnom time-lapse animacijom. Zabeležene su dve kompletne orbite Stanice što traje oko tri časa. Ta tri časa su na ovom snimku predstavljena za 15 minuta, jer je kretanje Stanice, na snimku, ubrzano 12,5 puta.

Snimci su napravljeni 6. oktobra ove godine. Cela animacija je sačinjena od preko 21.000 frejmova, a napravio ih je astronaut Alexander Gerst. Za snimanje je korišćena široko-ugaona kamera zbog čega je na snimku horizont Zemlje savijeniji nego što je on u prirodi.

Gore desno, na mapi Zemlje sa satom, vidite gde se Stanica nalazila u momentu snimanja svakog kadra. Ta mapa je dva puta uklonjena sa ekrana kako bismo videli divan izlazak Sunca nad istočim horizontom.

iss1