Astronautika: misije

ciklon_4
Ciklon 4

Stručnjaci Ukrajine privode kraju gradnju lansirne rampe za trostepenu raketu-nosač “Ciklon-4” na brazilskom kosmodromu Alkantara (Alcântara) u okviru projekta “Alkantara-Ciklon-Spejs”. Ovo je tokom susreta sa ministrom nauke, tehnologije i inovacija Brazila Markom Antoniom Raupom i predsednikom Brazilske kosmičke agencije (AEB) Žozeom Rajmondo Koeljom izjavio ukrajinski premijer Nikolaj Azarov.

Delegacija Brazila je tokom posete Ukrajini, takodje obišla pogone Konstruktorskog biroa “Južnoe” u Dnjepropetrovsku, gde se gradi ukrajinska RN “Ciklon-4”. Ova raketa je razvijena na bazi vrlo uspešne RN “Ciklon-3”, čija prva dva stepena upravo i koristi. Njena specifičnosti je u karakteristikama novog trećeg stepena. On nosi tri puta više raketnog goriva, dok novi raketni motor RD-861K ima sposobnost višekratnog aktiviranje (do pet puta). Takodje, na trećem stepenu se nalazi modernizovani system kontrole za vrlo precizno ubacivanje korisnog tereta u orbitu. Na RN “Ciklon-4” ukrajinski projektanti su primenili poboljšani sistem za dotok goriva, koji “sakuplja”  toksične komponente pogonskog materijala. Kapacitet nove rakete-nosača je do 5,3t za nisku, odn. 1,8t za geostacionarnu orbitu.

U projektu “Alkantara-Ciklon-Spejs”, Ukrajina pokriva razvoj i izradu kompletne nazemne tehnološke infrastrukture za lansiranje ove rakete iz centra Alkantara. Istovremeno, Brazil je odgovoran za gradnju kapitalnih objekata i komunikacija.  Pord toga, Ukrajina i Brazil uveliko rade na razvoju RN nove generacije “Ciklon-5”, kao i na projektima gradnje satelita i raketnih motora. Nije isključeno da se u najskorije vreme u Brazilu pojave kompanije koje će graditi raketno-kosmičke sisteme na osnovu ukrajinskih tehnologija.

459px-Maranhao_Municip_Alcantara.svg
Položaj kosmodroma Alkantara
Ugovor o dugoročnoj saradnji u okviru projekta korišćenja ukrajinske RN “Ciklon-4” na brazilskom kosmodromu Alkantara, potpisan je oktobra 2003. Smešten na istoimenom poluostrvu, kosmodrom Alkantara je poznat kao lansirni centar najbliži ekvatoru, koji pruža velike mogućnosti za lansiranje posebno geostacionarnih satelita. Gradnje lansirnog kompleksa “Ciklon-4” počela je septembra 2010, dok se prvo lansiranje sa nove rampe očkuje krajem 2013. Iako je Alkantara predvidjen kao primarni centar za lansiranje RN “Ciklon-4”, očekuje se da će nova ukrajinska raketa takodje leteti i iz Bajkonura i Plesecka.

Zajednički radovi Brazila sa Ukrajinom predstavljaju jasnu promenu kosmičke strategije ove države i njeno distanciranje od američkih raketno-kosmičkih tehnologija, na kojima su se raniji projekti EAB uglavnom zasnivali. Sada su glavni partneri Brazila u programu istraživanja kosmosa Kina, Indija, Rusija i, naravno Ukrajina.

Kosmički program Brazila je inače sa vojne kontrole prebačen na civilno upravljanje februara 1994. Pre više od šest godina astronaut AEB Markos Pontes (Marcos) je kao član posade MKS-12 (i prvi Brazilac u kosmosu) obavio misiju na Medjunarodnoj kosmičkoj stanici, u čijem projektu Brazil aktivno učestvuje.