Astronautika: misije

hayabusa2

Letjelica Hayabusa-2 pri prilazu asteroidu 1999 JU3 (umjetnički prikaz)

hayabusa2_a
Hayabusa-2 lansira kapsulu s uzorcima natrag na Zemlju (umjetnički prikaz)
Japanska vlada odobrila je krajem januara projekt nove misije za uzimanje uzoraka s asteroida vrijedan preko 200 milijuna USD. Hayabusa-2 (radni naziv nove misije) krenuti će k asteroidu 1999 JU3 tijekom 2014. Rezerva lansirnog prozora (vrijeme u kojem su Zemlja i asteroid u povoljnom položaju za lansiranje letjelice) proteže se i na 2015. no ukoliko misija tada ne bi bila spremna trebalo bi počekati gotovo čitavo desetljeće za put ka 1999 JU3. Na odredište bi prema planu trebala stići sredinom 2018. Nakon godinu i pol dana istraživanja i uzorkovanja tla (krajem 2019.) letjelica kreće na put k Zemlji. Kapsula s uzorcima sletjeti će krajem 2020.

Rad na preliminarnim smjernicama dizajna letjelice započet je još 2010. a dosadašnji rezultati pokazali su opravdanost ovog zahtjevnog projekta kojeg vodi Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA).

Asteroid 1999 JU3 još uvijek čeka svoje imenovanje. Riječ je o asteroidu C tipa, veoma zastupljenom u Sunčevom sustavu. Istraživanja s Zemlje ukazuju kako se radi o sferoidnom objektu na kojem su uočene tamne i svijetle površine a bilo bi važno saznati od čega je i kako načinjen veliki broj objekata u našem planetarnom sustavu.

Hayabusa-2 je letjelica novog tipa. Inženjeri su već poduzeli mnogobrojne radnje kako bi promjenili sustav pogona, orijentacije, uzimanja uzoraka, napajanja, komunikacije i računala kao se ne bi dogodilo mnoštvo tehničkih problema iskušanih na ipak uspješno završenoj Hayabusa misiji (2003.-2010.). Biti će ugrađeni značajno unaprijeđeni ionski motori, poboljšani sustavi kontrole leta i navigacije te orijentacije letjelice u prostoru a posebna je pažnja posvećena sustavu za slijetanje i načinu uzimanja uzoraka. Ispaljivanje svojevrsnog svemirskog torpeda (impaktora) biti će učinjeno s udaljenosti 400m od površine asteroida, nakon mekog slijetanja aktivirati će se eksplozivno punjenje torpeda što će podignuti materijal s površine. Hayabusa-2 će tada polagano prilaziti mjestu eksplozije i specijalnom komorom prihvatiti uzorke. Nakon završenog uzimanja uzoraka i istraživanja asteroida iz blizine letjelica se tijekom 2019. vraća kući. Na Zemlju će sletjeti samo specijalna kapsula s komorom u kojoj bi se ovog puta trebali nalaziti i mehanički opipljivi uzorci materijala nastalog prije nekoliko milijardi godina.

Baš lepo!Što više toga,..... dođe... 9 sati ranije