Astronautika: misije

Vesta_09072011_dawn

Američka međuplanetarna letjelica Dawn (Zora) uspješno je tijekom ovih dana (petak i subota 15. i  16. jula, op.a.) odradila završne manevre i pozicionirala se u planiranu orbitu oko asteroida Vesta. Očekuju se uskoro povratne informacije od same letjelice kako bi inženjeri i kontrolori misije bili potpuno sigurni gdje se letjelica točno nalazi, odnosno postoji li kakvo malo odstupanje od zadanih letnih parametara. Nakon četiti godine leta u svemiru Dawn je sustigao asteroid Vesta za koje astronomi nisu sigurni gdje bi ga smjestili po klasifikaciji nebeskih tijela. Vesta je premala za planet, prevelika za asteroid, njezin su sastav i masa nepoznanica. Istraživanje svijeta dovoljno velikog da oko sebe najvjerojatnije ima i prirodne mjesece iz neposredne blizine dati će nam odgovore na mnoga pitanja kako su nastajali i evoluirali ovi nebeski objekti. Fotografije površine omogućiti će nam da shvatimo što je sve Vesta prolazila u svojem životnom ciklusu. Dawn će godinu dana orbitirati na svega 16.000km iznad Vestine površine i napraviti cjelovitu topografsku kartu. U ovim trenucima Dawn i Vesta udaljeni su 188 milijuna kilometara od Zemlje. Robert Mase, manager projekta Dawn kaže kako je prema zadnjim telemetrijskim parametrima njihova letjelica u odličnoj kondiciji pred zahtjevnom jednogodišnjom misijom istraživanja asteroida Vesta nakon koje će se uputiti prema najvećem asteroidu u Sunčebom sustavu – asteroidu Ceres.

Vesta je četvrti po redu otkriven asteroid u svijetu astronoma (29.03.1807., Heinrich W. Olbers), njegov je promjer nešto veći od 500km a ponekada ga je moguće vidjeti i golim okom zbog izuzetno velike refleksije Sunčeve svjetlosti od njegove površine. Pripada skupini asteroida u tkz glavnom asteroidnom pojasu koji se proteže između Marsa i Jupitera.