Astronautika: misije

vco_1
Logo projekta Akatsuki
vco_2
Umjetnički prikaz Venus Climate Orbitera u trenutku prilaza Veneri

Japanska svemirska agencija lansirala je 21. maja 2010. ambicioznu letjelicu Venus Climate Orbiter (Akatsuki, Planet-C) s ciljem istraživanja Venere. Pri dolasku na odredište letjelica je zbog problema s raketnim motorima (prekratak rad) promašila ulazak u planiranu Venerinu orbitu i praktično postala neupotrebljiva u svemiru. Iz JAXA su odmah krenuli u stabilizaciju letjelice, izračun nove putanje te iznalaženje mogućnosti da se misija ipak spasi. Pronađeno je riješenje koje nije jednostavno. Letjelica će tijekom narednih godina polako usporavati te se 2015. postaviti u Venerinu orbitu. To je godinu dana manje od prvotnih proračuna koji su davali nadu da se letjelica vrati na cilj tek za šest godina. Na prvi pogled godinu dana „dobitka na vremenu“ ne zvuči kao važna stavka, no za letjelicu čiji je operativni vijek predviđen na dvije godine to bi moglo biti od presudne važnosti. Pitanje funkcioniranja uređaja čiji je „garancijski rok“ dva ili tri puta prijeđen moglo bi značiti da Akatsuki upravo u ovih godinu dana vremenskog dobitka uspije odraditi dobar dio misije prije nego li neki krucijalno važni dio otkaže.

Japanci imaju podosta iskustva s izvlačenjem svemirskih letjelica iz nemogućih situacija. Slijede godine pažljivog rada s Akatsukijem ne bi li 300 milijuna USD koliko je potrošeno za njenu izgradnju i lansiranje nakraju ipak opravdalo sredstva i očekivanja.

Želite li vidjeti kako izgleda Akatsuki „uživo“, predlažem isprintati papirnati model letjelice koji možete u PDF formatu besplatno skinuti sa stranica Japanske svemirske agencije;

www.jaxa.jp/countdown/f17/special/img/papercraft.pdf . Iako su upute na japanskom, iz priložene sheme zaista ne bi trebalo biti problema ugodno prikratiti jednu dugu, tmurnu zimsku večer s ukućanima zaposlenim na sklapanju modela letjelice.