Astronautika: misije

NASAina letjelica Mars Odyssey danas postavlja novi rekord vremena trajanja misije oko Marsa u povijesti. Letjelica je pristigla u Marsovu orbitu 24. oktobra 2001. Tada je malo tko mogao pretpostaviti kao će ovaj Zemaljski izaslanik biti operatvan i nakon 3.340 dana rada, uz rijetke, kratkotrajne stanke radi tehničkih problema i nadogradnje programske podrške.

mo_1
Polarni predjeli Marsa kao ih vidi Mars Odyssey

Prvobitni rekord držala je također NASAina letjelica Mars Global Surveyor koja je bila operativna od 11. septembra1997. do 02. novembra 2006. kada je kontakt s njom zauvijek izgubljen zbog problema s matičnim računalom.

Mars Odyssey već je davno zadužio ljudski rod svojim istraživanjima Marsa. Znanstvena istraživanja započela su u februara 2002. nakon ulaska u planiranu orbitu oko crvene planete. Posebno mjesto zauzimaju mapiranja Marsove površine radi detekcije vode i vodenog leda, nalazišta minerala, istraživanje radijacije, monitoring klimatoloških uvjeta, istraživanje geološke povijesti Marsa..

Osim direktnih istraživačkih zadataka ova je letjelica poslužila i kao radio-relejna stanica za prijenos podataka misija MER A i B te Mars Phoenix Landera od Marsa k Zemlji i obratno

mo_2
Mars Odyssey oko Marsa

Svoj naziv Mars Odyssey zasigurno duguje i poznatom A.C. Clarkeovom romanu „Odiseja u svemiru 2001“.

Letjelica je sada u tkz. četvrtom produžetku osnovne misije koja završava u septembru 2012., no bude li letjelica u operativnom stanju zasigurno joj slijedi i peto produženje osnovne misije do 2014. U tom vremenu Odyssey će ponovo poslužiti kao radio-relejna postaja ovaj puta za novi, veliki Marsov rover MSL čije se slijetanje na Mars očekuje tijekom avgusta 2012.

mo_3
Krateri na Marsu

Prema NASAinim podacima letjelica bi realno gledano mogla biti operativna do 2016. Do tada će u cijelosti potrošiti rezerve goriva potrebnog za manevriranje. Nakon toga polako će početi gubiti planiranu orbitu i orijentaciju te više neće moći provoditi planirane zadatke.

mo_4
Potencijalne lokacije vode i vodenog leda na Marsu

Mars Odyssey lansiran je 07. aprila 2001. a dosad su ukupni troškovi misije iznosili 508 milijuna USD.

2001 Mars Odyssey