Astronautika: misije

Nakon brojnih hvalospjeva, potpore i nade u skorašnji uzlet zahuktale mehanizacije svemirskog turizma, pomalo na svijetlo dana počinju izlaziti i neke negativnosti. Martin Ross znanstvenik koji se pri američkom Aerospace Corporation iz Los Angelesa bavi istraživanjem atmosfere autor je pomalo zabrinjavajuće studije u kojoj kaže:

svemirski-turizam1
Svemirski turizam može ugroziti klimatologiju planete

Tijekom naredne dvije do tri godine privatni svemirski letovi postati će stvarnost. Nekoliko tvrtki u ovom trenutku praktično je već nadohvat prvim letovima a još nekoliko njih ozbiljno ulazi u područje adrenalinskog istraživanja svemira. Kada sve one ili dio njih zaista krene u svemirske pohode moći ćemo računati s 1000 lansiranja privatnih raketa na godišnjoj razini! Sve one pogonjene su gorivom koje nije „baš bezazleno“ po naš okoliš, prvenstveno na atmosferu i prilike u njoj. Utjecaj raketa na pojave i događanja u atmosferi u ovakvom intenzitetu kakvu je Ross pretpostavio u studiji znatno je veći i pogubniji od cijelog postojećeg avionskog prometa! Emisije otrovnih plinova te onih koji će nepovoljno utjecati na sastav atmosferskog omotača posebice na visinama od preko 10.000m znatno će se povećati. Avionska zagađenja sličnog tipa uspiju se „isprati“ redovitim ciklusima vjetrova i kiša no u stratosferi i više takvi će nepodobni spojevi i elementi ostati desetljećima! Količina, sastav i koncentracija ozona najvjerojatnije će biti ozbiljno poremećena iznad mnogih krajeva svijeta. Postoje matematički modeli koji nam ukazuju na limit umjetnog „ubacivanja“ raznih materija u atmosferu prije nego dođemo ili prijeđemo kritičnu granicu samoobnavljanja iste. Nakon toga neizvjesno je koliko veliki utjecaj na naš planet i klimu bi izazovni i nadasve unosni posao svemirskog turizma mogao imati.

svemirski-turizam510
Hoće li u cijeni svemirskih turističkih aranžmana biti i ekološka renta?

Sa Rossovom studijom slaže se i Michael Mills, iz poznatog National Center for Atmospheric Research u Boulderu, Colorado., atmosferski kemičar i jedan od autora atudije. Svemir je oduvijek bio područje iznimne opasnosti i izazova, u svijetlu ove studije otvara se novi svemirsko-ekološki front događanja koji je sasvim sigurno potrebno podrobno ispitati. Bilo bi paradoksalno da nas ljudska znatiželja i stremljenje k nebu odvedu u klimatološku propast..