Astronautika: misije

solar-probe-NASA je objavila preliminarni plan iznimne misije nazvana Solar Probe + čiji je cilj otkriti misterije naše matične zvijezde. Specijalna konstrukcija od kompozitnih materijala omogućiti će ovoj letjelici čije se lansiranje očekuje 2018.-2020. ulazak u samu atmosferu Sunca na orbitalnoj udaljenosti od svega 7 milijuna kilometara. Gledano s Solar Probe + Sunce će biti 23 puta veće nego što ga vidimo s Zemlje! Sama letjelica biti će izložena permanentnoj temperaturi od preko 2.000°C. Prema riječima Lika Guhathakurta, znanstvenika u projektnom timu Solar Probe +, njihova će letjelica ići tamo gdje još nitko nije bio! Po prvi ćemo puta osjetiti, dodirnuti i omirisati Sunce, slikovito se izrazio Guhathakurta.

Dimenzija poput povećeg osobnog automobila letjelica će na sebi nositi nekoliko znanstvenih instrumenata; SWEAP, za istraživanje Sunčeva vjetra. WISPR, za izradu 3D fotografija Sunca koje si možemo pretpostaviti kao CT skeniranje. FIELDS, za direktno mjerenje električnog i magnetskog polja Sunca. ISIS će istraživati visokoenergetske valove i izbačaje koji utječu na cijeli Sunčev sustav. Ovo nije konačan popis instrumentarija no pri samoj konstrukciji letjelice razmišljati će se o njima.

Osim visokih temperatura, magnetskog i energetskog utjecaja, letjelica će morati izdržati iznimno veliku radijaciju koja bi u trenu spržila elektroniku ma koje druge letjelice. Što ćemo pronaći nitko zapravo nezna, no očekujemo velike odgovore, kaže Guhathakurta. Jedno naizgled benignih pitanja; zašto je Sunčeva atmosfera znatno toplija od njegove površine, koje godinama muči astrofizičare moglo bi napokon dobiti odgovor.

Živjeti u svemiru znači razumijeti ga. Ovisimo o Suncu i procesima koji vladaju na njemu te nam je nužno potrebno shvatiti mehanizme koi ga pokreću i čine takvim kakav jest.

Sunce nam je najbliža zvijezda i sve ono što naučimo na njoj možemo primjeniti i na drugim zvijezdama u svemiru. Zasad bi najkorektniji odgovor o razini našeg znanja o Suncu bio kako se nalazimo na praktički nepoznatom teritoriju mnogobrojnih zagonetki koje smo tek počeli otkrivati.

Solar Probe + već danas možemo okarakterizirati kao iznimnu znanstvenu misiju kojoj su nova otkrića zagarantirana.

sunce-04092010