Astronautika: misije

Japanska svemirska agencija uspješno je raketom H-IIA prema Veneri lansirala letjelicu Venus Climate Orbiter (VCO). Samo lansiranje bilo je početkom tjedna odgođeno poradi lošeg vremena da bi napokon bilo uspješno obavljeno četvrtak 20. svibnja, kasno navečer četvrtak u 23:58 po našem vremenu. Lansiranje je obavljeno s Tanegashima Space Center na jugu Japana. U Venerinu orbitu VCO će stići tijekom prosinca ove godine gdje bi tijekom dvije godine trebala istraživati njezinu atmosferu ali i površinu, posebna će pažnja biti poklonjena traganju za mogućim vulkanizmom na Zemljinoj “sestri blizanki”. Japanska letjelica će tijekom najmanje dvije godine orbitirati oko Venere te ujedno i pripomoći letjelici Europske svemirske agencije Venus Express koja se tamo nalazi otprije u istraživanju ove nepravedno zapostavljene planete.

vco1
Lansiranje VCO

VCO će svakih 30 sati načiniti jedan krug oko Venere. Letjelica je mase 640kg (od čega na instrumente otpada tek 35kg!)

Planirana orbita dovoditi će ju na najmanju udaljenost od tek 300km iznad površine a kada bude najdalje, nalaziti će se na punih 79.000km iznad nje. Glavninu znanstvenog instrumentarija čine kamere za snimanje u raznim područjima elektromagnetskog spektra te radar.

vco2 Uspješno razdvajanje letjelica u Zemljinoj orbiti

Letjelica je kockastog oblika a dimenzije stranica su 1.6x1.6x1.25m. Električnu energiju osiguravaju dva solarna panela i akumulatori a za orbitalne manevre će koristi dvanaest malih raketnih motora. Cijeli projekt cijeni se na 280 milijuna USD.

vco3
Računalni prikaz VCO u orbiti oko Venere

Venus Climate Orbiter, ili kako ju Japanci nazivaju “Akatsuki” nije bila jedina letjelica lansirana ovom prigodom. Tu se još našla i mala američka letjelica IKAROS koja u naravi predstavlja prototip solarnog jedra za koje se njezini tvorci nadaju kako će postati model za buduće svemirske misije ka udaljenim planetama.

vco4
Simbolično sudjelovanje u misiji IKAROS s naših krajeva _ Certifikat JAXA o sudjelovanju

Zanimljivo je i kako se nekoliko desetaka osoba iz našeg kraja na simboličan način uključilo u ove projekte putem edukacijske kampanje JAXA – imena tih osoba i njihove kratke poruke nalaze se na obje letjelice u vidu zapisa na mikročipu.

Planet Veneru možemo golim okom vidjeti svake vedre večeri iznad zapadnog horizonta kao najsjajniju „zvijezdicu“ na noćnom nebu, odmah nakon zalaska Sunca.