Astronautika: misije

spirit_pomak

Zamalo da smo uspjeli Spirit se počeo uzvlačiti iz pješčane zamke proteklog tjedna

Američki robot-rover Spirit, geolog po prirodi posla, izgubio je tešku bitku za goli život na Marsu! NASA je večeras u 19 sati po našem vremenu i službeno objavila kako odustaje od daljih napora za spašavanje rovera. Pokušali smo sve što je bilo u našoj moći tijekom proteklih osam mjeseci. Nismo uspjeli. Spirit sada proživljava zadnje tjedne prije nego nastupi jaka zima na južnoj Marsovoj polutci gdje se nalazi.

No to ne znači da je Spirit mrtav sada i odmah, izjavio je Doug McCuistion, direktor NASAina Mars Exploration Program. Tijekom naredna četiri tjedna inženjeri i planeri misije pokušati će onemoćali rover pripremiti za dugu Marsovu zimu. On već sada prima samo dvjestotinjak wata snage na svoje solarne panele (nazivni kapacitet preko 800W) i ubrzo će dostignuti donju kritičnu granicu od svega 100-tinjak W, kada mora u hibernaciju. Preostale dane na životu NASA će Spirit koristiti kao stacionarnu istraživačku postaju, a uspjeh u izvlačenju skoro da je bio nadohvat ruke prošlih dana..

Pokušaji izvlačenja rovera iz pješčane zamke u koju je upao tijekom maja prošle godine nisu davali rezultate mjesecima. Štoviše, rover se sve više i više ukopavao umjesto da se izvuče. No, posljednji pokušaji pokazali su vidan napredak! Rover se podignuo od tla i napravio nekoliko centimetara pomaka vozeći unatrag. Prava je šteta da nemamo još koji tjedan vremena, nade da ga izvučemo ovaj su puta bile opravdane, smatraju u NASAi.

Spirit je izvorno bio namjenjen da na Marsu izdrži tri mjeseca, taj je rok premašen za više od pet i pol godina i jednom je morao doći kraj. Robot geolog pronašao je dokaze postojanja nekadašnje vode na Marsu, a za jedno od najvažnijih otkrića smatra se i pronalazak fine pješčane strukture kakve na Zemlji nemožemo proizvesti ni u laboratorijima. Koje li ironije, upravo ga je to otkriće po svemu sudeći stajalo glave. Kada snaga u akumulatorima opadne ispod kritične granice, NASA će uspavati rover. Mjeseci će proteći bez ikakove komunikacije s Zemljom, ukoliko do nje ikada više i dođe. Spirit je stigao na kraj svog životnog puta.

Dogodi li se zaista pravo čudo i teško bolestan (čitaj oštećen) Spirit preživi zimu, na proljeće bi se nastavila operacija njegova izvlačenja. No takav scenario je praktično nevjerojatan.

Istovremeno na drugoj strani planete, Spiritov blizanac Opportunity nalazi se u dobrom stanju i nastavlja istraživanja prema planu. A u Marsovoj orbiti dvije letjelice upravo osluškuju radio signale u nadi da će čuti slabašni signal uskrsnuća s Mars Phoenix Landera kojem je Marsovska ledena zima bila preteška za preživljavanje.

Još

Robot izgubio bitku za život na Marsu

Novosti sa Marsa: NAPRED SPIRIT!!!

Premali napredak Spirita

Zabrinutost i tuga na Marsu

Gde je to zaglavljen Duh?

Četvrti pokušaj spašavanja „Spirita"