Astronautika: misije

Ako sutra (ili nekog drugog dana) sve prođe u najboljem redu i ESA-ina sonda Jupiter Ice Moons Explorer (JUICE) bude uspješno lansirana u svemir, pred njom će se naći dug i zavojit put, u trajanju od skoro osam godina. Ova fina animacija pruža uvid ne samo u to kuda će ona sve to vrludati prije negoli stigne do Jupija, već i na koji način ona misli orbitirati oko toga planeta... i njegovog mjeseca Ganimeda!

Daklem, lansiranje bi se trebalo dogoditi tijekom ovog travnja, što se vidi već na samom početku animacije. Nakon što napravi malo više od jednog kruga oko Sunca, u kolovozu sljedeće godine JUICE bi se trebao sresti sa Zemljom (0:14). To što će mu Zemlja svojom masom pomoći da promjeni vektor brzine neće biti ništa novo. To su radile i brojne druge međuplanetne letjelice. Ali ovaj put bi sondi trebala pomoći ne samo Zemlja, već i Mjesec! Taj prolazak JUICE-a kroz sustav Zemlja-Muni je lijepo prikazan u videu. Takvo što nikad dosad nije bilo ni pokušano. Sondama su ranije pomagali i Zemlja i Mjesec, ali nikada oboje u istom prolijetanju kroz ovaj dio svemira.

Kao i slučaju nekih drugih ranijih sondi upućenih u vanjski dio Sunčevog sustava, poput Galilea i Cassinija, i JUICE će prvo zaroniti bliže Suncu kako bi u kolovozu 2025. g. dobio pomoć i od Venere (0:29). To će biti dovoljno da sonda izviri nad Marsovu orbitu, ali ne jako visoko. Zbog toga je u rujnu 2026. na redu još jedan susret sa Zemljom (0:48). Mjesec ovaj put neće sudjelovati u gravitacijskom asistiranju, ali će Zemlja sama odbaciti JUICE dublje u asteroidni pojas.

Zemlja

I konačno, 2029. g, u svojoj četvrtoj orbiti oko Sunca, letjelica će i po treći put proletjeti kroz sustav Zemlja-Mjesec, kako bi od našeg planeta dobila posljednji poticaj da napusti unutarnji Sunčev sustav i dosegne daleki Jupiter (1:06). U animaciji vidimo da će i tom prigodom JUICE proći (barem u projekciji) vrlo blizu Mjesecu, ali, zapravo, naš prirodni satelit mu ni tada neće zbilja pomagati. Krstarenje će biti okončano u srpnju 2031. g. ulaskom u duguljastu orbitu kojoj će oblik naknadno biti mijenjan susretima s Jupijevim velikim mjesecima.

Iz videa doznajemo da će JUICE prvi put proletjeti pokraj Ganimeda i prije negoli uđe u orbitu oko Jupitera (1:36). Uslijedit će još 11 susreta s tim mjesecom, 21 prolijetanje mimo Kaliste (2:35) i samo dva pored Europe (2:19). Ako se pitate zašto će Europa - mjesec koji je možda i najzanimljiviji od sva četiri Galilejeva - toliko zapostavljen u planu JUICE-ove misije, tako je stoga što NASA u isto to vrijeme namjerava u orbiti oko Jupitera imati sondu Europa Clipper, posvećenu u prvom redu istraživanju upravo Europe. Clipper bi trebao poletjeti u svemir tek dogodine, ali bi do Jupitera trebao stići prije JUICE-a, već 2030. g.

Suhi JUICE je težak 2400 kg, ali će u njemu biti više od 3,5 tone goriva! Veliki dio toga goriva će bez sumnje biti iskorišten za ono što slijedi u videu. Nakon što se gravitacijskom pomoći mjesecâ značajno poveća inklinacija sondine orbite (2:50), i nakon što joj se velika poluos značajno smanji (3:03), ona bi prema planu u prosincu 2034. g. trebala ući u orbitu oko Ganimeda (3:13). Pođe li joj to za rukom, ona će postati prvim umjetnim satelitog nekog mjeseca koji nije Mjesec! Kao i obično, početna orbita će biti duguljasta, ali će ona naknadno biti cirkularizirana, tako da će sonda orbitirati na visini od samo 500 km. Kako Ganimed nema (poput Marsa) atmosferu koja bi mogla biti iskorištena za kočenje i cirkularizaciju, taj će energijski zahtjevni manevar (3:21) biti vršen radom JUICE-ovih raketnih motora. (Izračunao sam da će ophodno vrijeme na visini od 500 km iznositi oko 3 sata i 5 minuta, a orbitalna brzina oko 1,78 km/s.)

Video sugerira da će JUICE do konca 2035. g. ostati bez đusa, pa će njegova misija biti okončana namjernim padom na površinu Ganimeda (4:02). To zvuči malo čudno kada se sjetimo da su Galileo i Cassini bili bačeni u Jupiter, odnosno Saturn, sve da bi se izbjegla kontaminacija tamošnjih mjesecâ sporama mikroorganizama kojih je moglo biti na tim letjelicama. Ali što se drugo može učiniti: pad neaktivnog orbitera na površinu tijela oko kojega on orbitira se više ne možemo izbjeći i on je samo pitanje vremena!

No, u ovom trenutku samo želimo da JUICE-ovo lansiranje Arijadnom bude dosadno. Takva su najbolja!

Author: Zoran Knez