zvezdami kuvar

Kako da napravite zvezdu

Poslušajte ovu priču

Z
vezdu nije teško napraviti ako imate potreban materijal i dovoljno vremena. Evo recepta.

Za pravljenje zvezde potreban vam je veliki i gust oblak prašine i gasa. Oblak mora da bude hladan. Promešajte ga i pustite da odstoji oko dva miliona godina da se na pojedinim mestima malo zgužva i zgrudva. To je jako važno. Ako vidite da se ne prave grudvice verovatno ste uzeli suviše topao oblak jer u toplom oblaku molekuli jurcaju i ne mogu da se skrase na jednom mestu. Svakako morate da ohladite oblak. Idealna temperatura je oko minus 260 stepeni (to je kao i sladoled iz zamrzivača samo petnaestak puta hladnije). Ako tako uradite videćete da će oblak početi da se grudva. Ne zaboravite da ohlađen oblak lagano promešate.

Evo ovo je dobar materijal za zvezde.
To je maglina u sazvežđu Orion i u njoj se već krčkaju nove zvezde

Pustite još oko 30 hiljada godina da se grudvice lagano krčkaju. Primetićete da se one polako zagrevaju, da rastu i da postaju sve gušće. A sa gustinom njihova temperatura još više raste. Ubrzo, ona će dostići 10 hiljada stepeni. Za sledećih oko 10 miliona godina grudve u oblaku narašće i zgusnuće se toliko da samo što nisu postale zvezde. Grudve koje samo što nisu postale zvezde zovu se protozvezde.

Kada u jezgru protozvezde temperatura poraste na preko 10 miliona stepeni onda ste skoro gotovi. Ostalo je još samo da se usled velike gustine i snažnog gravitacionog pritiska u jezgru raspale nuklearne vatre. U tom procesu oslobađa se velika količina energije i grudva počinje da sija. Kad se to desi zvezda je gotova.

Odmaknite se malo i gledajte svoju zvezdu sa odstojanja da se ne opečete.