Ćerka kosmonauta Viktora Pacajeva – Svetlana - je zamolila našeg saradnika Grujicu Ivanovića da podrži deklaraciju predsedniku Putinu da se spasi poslednji brod kosmičke flote “Kosmonavt Viktor Pacaev”. Takodje, da zamoli zaljubljenike bliske kosmonautici da se pridruže peticiji.

Viktor Pacajev (1933-1971.) je skupa sa Georgijem Dobrovoljskim i Vladislavom Volkovim bio član slavne posade prve orbitalne stanice “Saljut” koja je u junu 1971. provela rekordnih 23 dana u kosmosu. Za vreme povratka kosmičkog broda “Sajuz-11”, došlo je do nagle razhermetizacije kapsule preko jednog od ventila koji se pre vremena otvorio u kosmosu, na visini od oko 120 kilometara. Kosmonauti su leteli bez skafandera. Dok je vazduh velikom brzinom isticao, Dobrovoljski je pokušao prstom da zatvori ventil i zaustavi isticanje vazduha iz male kabine. Medjutim, za to je trebalo vremena koga više nije bilo. Nezaštićeni kosmonauti su praktično bili u totalnom vakuumu; prvo su izgubili svest, a smrt je nastupila samo nekoliko sekundi kasnije.

Odmah posle sletanja, spasilačke ekipe su iz kabine preplavljene iskipljenom krvlju kosmonauta izvukle njihova beživotna tela i pokućali reanimaciju, ali bez uspeha.

Image of Soyuz 11 CrewPosada kosmičkog broda “Sajuz-11” (l-d) – Pacajev, Dobrovoljski i Volkov

Brod “Kosmonavt Viktor Pacaev” je korišćen za praćenje kosmičkih letova tokom 70-ih i 80-ih prošlog veka. Više detalja o njemu se mogu naći na sajtu: http://niskgd.ru/.

Posle raspada SSSR-a, zbog manjka novca brod je ukotvljen u Kalinjingradu gde se nalazi i služi kao muzej. Povremeno se koristio i za prijem podataka sa ruskog dela Medjunarodne kosmičke stanice.

“Roskosmos” u svom budžetu od avgusta 2015. prestaje da finansira njegovo održavanje, dok predlog da ga Ministarstvo kulture uzme pod svoju kontrolu kao ploveći kosmički muzej za sada nije prihvaćen.
Ako se nešto vrlo brzo ne uradi, brod će biti prodat Indiji gde će, kako je to uradjeno sa većinom brodova sovjetske kosmičke flote, biti uništen i prodat u staro gvoždje.

Ukoliko poštovani posetioci sajta “Astronomskog magazina” žele da se pridruže peticiju to je moguće uraditi preko ovog linka.

Grujica Ivanović o Svetlani Pacajev:

Svetlanu Pacajevu sam intervjuisao kada sam radio na knjizi o pogibiji posade prve orbitalne stanice “Saljut” (2008.) u kojoj se nalazio njen otac. Dala mi je vrlo zanimljive podatke o svom ocu (i majci koja je, kao inžnjer kosmičke tehnike vršila nezavisnu istragu pogibije) i fotografije koje do tada nikada nisu bile objavljene.