Savet bezbednosti ruske Dume postavio je pitanje dalje isporuke ruskih raketnih motora RD-180 za američke rakete-nosače (RN) koje u orbitu izbacuju vojne satelite. U Kremlju su medjutim mislili drugačije, tako da embarga na izvoz raketnih motora SAD-u neće biti.

  atlas
  Američka raketa-nosač sa ruskim motorom - Atlas V (izvor: Wikipedia)

Kada se spomene zavisnost američke astronautike od ruskih raketno-kosmičkih tehnologija, onda se najčešće pomisli na korišćenje brodova "Sajuz TMA" za prevoz američkih astronauta do Medjunarodne kosmičke stanice. Ova zavisnost će potrajati još nekoliko godina, sve dok neki od privatnih kosmičkih brodova američkih kompanija koje učestvuju u komercijalnom programu NASA-e ne bude spreman za let astronauta u kosmos.

Za razliku od ove, američka zavisnost za ruske raketne motore je daleko ozbiljnija i složenija. Naime, RN Atlas V, jedan od stožera američke civilne i vojne astronautike, koristi ruske raketne motore RD-180. Ovaj nosač se sklapa u pogonima kompanije United Launch Alliance (ULA) u Alabami, ali je ključni element prvog stepena ruski raketni motor RD-180 kompanije NPO "Energomaš". Njime je u kosmos lansirana plejada medjuplanetarnih i mesečevih aparata. Kao što je poznato, Atlas V je odabran i kao nosač dva privatna kosmička broda Dream Chaser i CST-100. Medjutim, Atlas V je takodje nosač mnogobrojnih vojnih satelita, medju kojima je i famozni bespilotni vojni raketoplan V-37.

Upravo korišćenja ruskih motora za lansiranje vojnih satelita koji nadgledaju ruske vojne instalacije je u osnovi inicijative Saveta bezbednosti Ruske federacije za ukidanje njihove isporuke. A dali je baš tako? Mnogi analitičari smatraju da iako važno, pitanje nacionalne bezbednosti nije bilo primarno u pokretanju ove inicijative. U pitanju su u stvari finansije, budući da se motori prodaju po ceni od 11-15 miliona dolara po komadu, što je daleko ispod njihove realne cene. Analize finansija NPO "Energomaš" govore da nerentabilnost prodaje motora RD-180 učestvuje sa 2/3 u ukupnim gubicima ove kompanije. Kako NPO "Energomaš" proizvodi motore RD-180 samo za američko tržište (ruske RN ne koriste ovaj motor), obustava njegove isporuke bi teško pogodilo vodeću rusku firmu za proizvodnju raketnih motora prvih stepena.

Koliko bi obustavljanje isporuke motora RD-180 uticalo na budućnost rakete-nosača AtlasV? U svakom slučaju, bio bi to veliki udarac za SAD. Naime, na osnovu ugovora koga su maja 1997. potpisali rukovodioci NPO "Energomaš" i američkih kompanija Lockheed Martin (proizvodjač raketa serije Atlas), RD Amross (američki posrednik za ruski "Energomaš") i Pratt & Whittney (proizvodjač raketnih motora), ruska firma se obavezala da isporuči 101 raketni motor RD-180. Prvi motori su isporučeni SAD-u januara 1999. a do sada je iz Rusije put SAD transportovano 72 motora, od kojih je 40 već upotrebljeno. To znači da ULA ima u svojim pogonima dovoljno motora za 4-5 godine normalne eksploatacije RN Atlas V. Da je inicijativa iz Moskve prošla, onda bi SAD morale da praktično sve planove lansiranja RN Atlas V prebace na ostale američke rakete-nosače, pre svih na RN Delta IV na kojoj nema ruskih komponenti i Falcon-9 kompanije SpaceX.

motor
Raketni motor RD-180 tokom testiranja u SAD-u (izvor: Wikipedia)

U NPO "Energomaš" su ovu inicijativu prirodno dočekali sa velikom zebnjom. Naime, u decembru 2012. direktor firme Vladimir Solncev je potpisao ugovor sa američkim partnerima o isporuci još 30 motora u sledećih pet godina. Ako bi ovaj ugovor propao NPO "Energomaš" bi morao da plati popriličnu sumu američkoj strani zbog nepoštovanja ugovora, dok bi mnogo ljudi u firmi ostalo bez posla. U NPO "Energomaš" ponavljaju da se RD-180 prave samo za SAD, a da je projekat jedine ruske RN koja je trebala da koristi ove motore "Rus-M" ugašen od strane "Roskosmosa" 2011. Pored toga, kada se doda da će proizvodnja motora RD-191 koji će se koristiti na novoj ruskoj raketnoj seriji "Angara" biti prebačena u permski "Proton-M" (jedna od filijalala kompanije "Hruničev" koja gradi RN "Angaru"), onda bi raskid ugovora sa Amerikancima itekako bio nepovoljan za NPO "Energomaš". A Rusiji je ova kompanija itekako potrebna. Pored RD-180, tamo se istina u manjem obimu proizvode RD-171M sa potiskom od 740ts za prve stepene RN "Zenit". U razvoju je takodje super-raketni motor potiska 1000ts čija konstrukcija omogućava da bude ugradjen na prvom stepenu rakete-nosača klase "Zenit". NPO "Energomaš" očekuje mnogo od ovog motora kome nema premca u svetu; naime, za koju nedelju će stići saopštenje o konceptu ruske super-rakete kojoj će itekako trebati moćni raketni motori. Takodje, postoji mogućnost da NPO "Energomaš" sa motorom RD-180 učestvuje u projektu raketno-kosmičkog sistema višekratne upotrebe prve etape (MRKS-1). U oktobru 2013. je na konkursu "Roskosmosa" za ovaj projekat pobedio Istraživački centar Keldiš, dok će "Hruničev" graditi raketu-nosač kojoj će, naravno trebati raketni motor. Prva ispitivanja sistema na jednom od raketno-ispitnih poligona u podmoskovlju treba da budu obavljena novembra 2015.

Čak i kada bi NPO "Energomaš" pobedio na konkursu za gradnju raketnog motora sistema MRKS-1 (konkurent je voronješki KB "Hivavtomatika" sa motorom RD-0120), pitanje je da li će to biti dovoljno za finansijsku stablizaciju ove firme. Tamo su zahvaljujući, izmedju ostalog, američkim parama uspeli da povećaju godišnju proizvodnju na 20 raketnih motora, što je četiri puta više od nivoa iz 2009. Mnogi ruski analitačari smatraju da bi prekid ugovora sa SAD-om doneo mnogo više problema Rusiji, nego Americi. Pored NPO "Energomaš", bila bi pogodjena i firma "Kuznjecov" koja isporučuje stare raketne motore NK-33 američkoj kompaniji OSC za njen lanser Antares koji se koristi kao nosač komercijalnog teretnog broda Cygnus Medjunarodne kosmičke stanice. Pored finansijskih konsekvenci, prekid isporuke ruskih motora SAD-u bi doveo i do dodatnog pada imidža Rusije na kosmičkom tržištu, koji je ionako već uzdrman serijom neuspešnih lansiranja u poslednjih nekoliko godina.  

U Kremlju su detaljno prostudirali sve pozitivne i negativne detalje predloga iz Saveta za bezbednost. Kao što se i očekivalo, pre nekoliko dana je iz Vlade Rusije stiglo saopštenje da isporuka raketnih motora RD-180 neće biti obustavljena. Logika ekonomije je u Kremlju nadvladala logiku politike.  

Grujica Ivanović
Author: Grujica Ivanović
Menadžer planiranja električnih mreža u australijskoj kompaniji Ergon Energy, magistar elektrotehnike. Napisao je veliki broj članaka iz oblasti istraživanja kosmosa koji su objavljeni u časopisima "Galaksija", "Front", "Duga", "Planeta", "Astronomija", "Astronomski magazin", Spaceflight i “Vasiona”, i u dnevnim listovima "Politika", "Večernje novosti" i "Srpska reč". Takođe, u časopisu Power Transmission and Distribution objavljuje stručne tekstove iz elektrotehnike. Pre odlaska u Australiju radio je u EPS/"Elektrokosmet", dok je na RTV Priština uređivao televizijske emisije “Horizonti nauke” i “Ekološki krug”. Autor je dve knjige iz kosmonautike: "Kosmički vremeplov" (1997, BIGZ, Beograd) o prvim programima čovekovog leta u kosmos i "Salyut: The First Space Station - Triumph and Tragedy" (2008, Springer-Praxis, London-New York) o tragediji posade prve orbitalne stanice "Saljut". Jedan je od inicijatora projekta prvog srpskog veštačkog satelita "Tesla-1". Član je Britanskog interplanetarnog društva i Instituta inženjera Australije.

Zadnji tekstovi:


Dodaj komentar


Sigurnosni kod
Osveži